Een fijne website is het beste visitekaartje van jouw bedrijf. Om gevonden te worden, maar ook om duidelijk te maken wat jij doet. Een website zal echter wel aan veel eisen moeten voldoen. Het moet werken op allerlei apparaten, mooi zijn en ook user-friendly. Nu mobiel de overhand neemt in het browser gedrag van de consument is het ook zeer belangrijk je af te vragen of jouw website goed werkt op mobiel.

Als het langer dan 3 seconden duurt om jouw website te laden haakt 53% van de gebruikers al af. Dan zou je je haast afvragen hoe het komt dat bedrijven nog zoveel op hun website plaatsen. Toch kom ik veel overvolle websites tegen. Een veelvoorkomend probleem is het proces. Iedereen binnen het bedrijft eist een stukje op. Dit zorgt voor enorm veel vertraging. Niet alleen in het laden van de website, maar ook in het maken ervan. Zo ontstaat er een overdaad aan informatie waarvan iedereen vind dat dit op de website MOET staan. En dat is zonde. Kortom: hoe zorg je ervoor dat jouw website werkt?

1. Ontwerp met de consument in gedachten. 

Wat is de vraag van de klant? Bedenk met welke interacties je deze vraag kunt beantwoorden. Gebruik hiervoor heldere benaming van jouw pagina’s zodat ze weten welke onderwerpen aan bod komen en maak het makkelijk om te vinden wat ze zoeken door jouw menu zo simpel mogelijk te houden.

2. Experimenteer. 

Geen enkele website die live gaat is gelijk perfect. Pas als je probeert weet je hoe jouw website wordt ontvangen. Wissel bijvoorbeeld je homepage af, kijk naar waar bezoekers afhaken en blijf kritisch naar de tone of voice van jouw teksten.

3. Maak content makkelijk te verwerken. 

Gebruik headers, subheaders, bullet points om het lezen te vergemakkelijken. Let op: sla hier uiteraard niet in door. En vermijd vooral specifieke industrie jargon!

4. Voeg plaatjes toe. 

Klinkt logisch, maar soms slaan bedrijven zo door in hun uitleg dat ze vergeten dat sommige teksten beter zijn om visueel uit te beelden. Denk dan aan bijvoorbeeld explainer video’s of simpele infographics om jouw tekst af te wisselen. Met de juiste balans is jouw pagina een stuk aantrekkelijke en blijven mensen langer hangen.

5. Gebruik heldere call-to-action. 

Als bezoekers niet goed weten wat er gebeurt als ze op een knop drukken gaan ze er uiteraard nooit op klikken. Een tekst als ‘meer informatie’ is te open. Gebruik heldere knoppen als ‘klik om te bestellen’ of ‘contact ons’ zodat de consument gelijk weet waar deze aan toe is.

Kortom: maximaliseer de user experience van jouw website en ga het experiment aan. Vergeet echter nooit de vraag van de consument in het achterhoofd te houden. Het is immers uiteindelijk de klant die er gebruik van maakt. Heb jij twijfels over hoe jouw website overkomt en vraag jij je af op welke manier je dit kunt verbeteren? Neem dan gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl

Leave a Comment