Een goed verhaal zorgt voor een klik met jouw klant.

We hebben allemaal wel zo’n oom of tante die vol zit met mooie verhalen.  Zo’n familielid waarbij je altijd aan de lippen hangt. Het verhaal is boeiend omdat je er een beeld bij kunt hebben: je ziet jouw oom of tante al helemaal voor je. Dat is de kracht van een goed verhaal. Deze ervaring is precies de reden waarom een goed verhaal jouw bedrijf verder zal helpen.

Storytelling

Mooie verhalen zijn er altijd al geweest. Het delen van ervaringen heeft de mensheid geleerd steeds een stapje verder te komen. Later kregen wij sprookjes en mythen. Deze werden vaak verteld met een moraal en om mensen iets te leren over het leven. Storytelling: het bestaat al heel lang. Met het vertellen van het verhaal achter jouw bedrijf zorg je voor een klik met jouw klant.

Storytelling is een vorm van content marketing. Het is een manier om de visie of merkwaarde van het bedrijf te delen zonder jouw publiek te vervelen. Zakelijke communicatie is namelijk vaak te rationeel. Hierdoor zijn er weinig mensen die jouw verhaal weten te onthouden. Door de klant te raken met een persoonlijk verhaal weet je ze te boeien. Als je ze raakt met emotie weet je de klant beter te binden aan jouw merk.

Wees oprecht

Deze vorm van marketing is ideaal voor merken met een historie. Zo kun je visualiseren hoe het merk is ontstaan. De basis is dat je oprecht blijft. Want zoals bij het verhaal van jouw oom of tante: authentieke verhalen van echte mensen spreekt mensen aan. Soms moet je dan ook anderen het verhaal laten vertellen. Campagnes van Interpolis over telefoongebruik achter het stuur of Always met ‘Fight like a Girl’ hebben iets authentieks. Ze laten anderen aan het woord en geven de boodschap de ruimte. Ongepolijst, eerlijk en emotioneel. Dit zijn dan ook de verhalen die op de lange termijn onderdeel blijven van gesprek.

Ook als je geen groots, historisch verhaal hebt over de oorsprong van jouw merk kun je storytelling toepassen. Er zijn bedrijven die dit gebruiken als marketing tool. Zo kun je een humoristisch karakter inzetten om op een leuke manier affiniteit met het merk te creëren. Neem bijvoorbeeld ‘meneer van Dalen’ van Albert Heijn of ex-miljonair Hans van Telford. Het is wel een stuk minder authentiek en daardoor meer gericht op de korte termijn.

Jouw ‘Why’

Het hebben van een goed verhaal zorgt ervoor dat al jouw medewerkers en klanten kunnen vertellen wat de visie is van het merk. Een sterk merk vertelt namelijk niet wat het doet, maar wáárom ie het doet. Alleen zo kun je een emotionele klik vormen met jouw klant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *