3 belangrijke mythes over SEO

Als je een bedrijf hebt is een website een van de beste manieren om jezelf te profileren. Uiteraard wil je dan ook graag dat jouw website veel bezoekers trekt. Met SEO (Search Engine Optimization) kun je de vindbaarheid van jouw website opkrikken.

In een oceaan van websites is het belangrijk om bij de juiste klanten in beeld te komen. Die kans kun je vergroten door de content van jouw pagina’s aan te passen. Er zijn echter wat mythes die te ronde gaan wat betreft SEO. Hieronder een aantal van deze mythes uitgelicht.


1. Alleen je pijlen richten op SEO
Vergeet niet teksten te schrijven met de consument én zoekmachines in gedachte. Google maakt namelijk gebruik van slimme algoritmes (als TF-IDF) om te begrijpen hoe vaak en waar specifieke woorden voorkomen in jouw stukje content. Dus geen onsamenhangende verhalen waarin zoveel mogelijk zoekwoorden zijn gestopt.

Vroeger, in de 00’s, kon je nog vaak van die websites vinden die volgestopt waren met losse zoekwoorden. Je kent ze misschien wel: websites waar onderaan de homepage een hoop (verborgen of niet verborgen) woorden waren opgesomd. Dit zogenaamde ‘keyword stuffing’ is dankzij de nieuwe algoritmes einde verhaal. Bepaal daarom semantische woorden en woordgroepen die kunnen worden gebruikt om de inhoud van je website écht te verbeteren. Je kunt hiervoor een zoekwoorden onderzoek laten doen, zodat je zeker weet welke woorden voor jouw doelgroep relevant zijn.

2. Je website opgeven bij Google
Veel mensen denken dat ze – om goed gevonden te worden- hun website moeten aanmelden bij Google. Als mensen googlen, zoeken ze niet zo zeer op het web, maar meer op de index van Google’s web. Zij maken al een soort voorselectie van wat relevant is voor jou. Dit doen zij met ‘spiders’. Die zoeken eigenlijk continue naar websites en de links van die websites enzovoorts, enzovoorts. Hier hoef je in principe niets voor te doen, behalve op het web aanwezig te zijn. En zolang je de juiste content op je website hebt staan weten de spinnetjes je vanzelf te vinden.

3. Focus op je H1 titel

Als je weinig met code en websites doet zal de term ‘H1’ je niet heel bekend voorkomen. Maar de H1 is eigenlijk de HTML manier waarom je titel (of titels) van je webpagina zijn weergegeven. Deze titels zijn er om structuur te brengen in je verhaal en je pagina beter leesbaar te maken. Bezoekers kunnen hierdoor beter jouw website scannen.

Er werd voorheen altijd veelvuldig gezegd dat je H1 heel belangrijk is voor jouw vindbaarheid. En hoewel het geen kwaad kan om een goede, pakkende H1 titel (of titels) te hebben, blijkt het in de praktijk echter geen groot effect te hebben op jouw vindbaarheid. Het effect van het H1 gebruik is zodanig klein dat het dat HTML code uitzoek-werk niet waard is om toe te passen.

Samengevat
Het is niet moeilijk om beter gevonden te worden, maar je moet wel weten welke zoekwoorden op dit moment voor jouw doelgroep het relevants zijn. En dat kan uiteraard van moment tot moment verschillen. Onderzoek welke woorden binnen jouw vakgebied worden gezocht en bepaal wat voor jouw bedrijf relevant is te gebruiken. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Schroom dan niet om even te vragen. Stuur een berichtje naar ingrid@thinkred.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *