Hoe maak je een professionele website met logische content blokken?

31 juli 2023

Het maken van een mooie én logische website kan een behoorlijke uitdaging zijn. Maar met de juiste strategie en goede insteek is het als een puzzel waarvan de stukjes perfect in elkaar zullen passen. Door bepaalde punten van tevoren te bepalen kun je de pagina’s, content en logica van jouw website scherper inrichten.

Het geheim achter het maken van een goede website ligt simpelweg bij hoe goed je a) jouw doel in kaart weet te brengen en b) hoe goed je jouw doelgroep weet te begrijpen. Dit helpt je bij het vinden van de juiste aanpak en een passende uitwerking. Bedenk dan ook eerst goed wie je wilt bereiken en wat je met jouw website voor elkaar wilt krijgen. Wil je je bezoekers inspireren, informeren, of misschien wel verleiden tot een aankoop? Of misschien verdient dit allemaal wel een plek op jouw website. 

Wat de meest logische indeling is kan dus van website tot website verschillen, maar het draait in de basis om het creëren van een aantrekkelijke online omgeving waarin jouw content tot haar recht komt. In deze blog gaan we dieper in op welke pagina’s relevant zijn en hoe je het beste jouw pagina’s kunt opbouwen.

Hoe bouw je een website op?​

Voordat we ons storten op de logische opbouw van webpagina’s zelf, lijkt het mij goed om eerst even stil te staan bij welke essentiële pagina’s er überhaupt op een website thuishoren. Het is als het kiezen van het perfecte menu voor een heerlijk 5-gangendiner. De verschillende pagina’s die je inzet kunnen van onschatbare waarde zijn voor jouw online zichtbaarheid. Onderstaand de pagina’s die de basis moeten vormen van jouw website, in volgorde van relevantie:

De homepage van jouw bedrijf is een cruciaal onderdeel van je online aanwezigheid. Het fungeert als de toegangspoort tot de rest van je website. Het is de eerste indruk die bezoekers krijgen als ze via directe invoer op jouw website terecht komen. Een goed ontworpen homepage biedt een overzichtelijke weergave van wat er op jouw website is te vinden en wat jouw bedrijf is. Door slimme navigatie en een intuïtieve gebruikerservaring begeleidt de homepage bezoekers naar de meest relevante en waardevolle onderdelen van je website. Het is de meest strategische locatie om specifieke doelgroepen door te verwijzen naar de producten of diensten die het beste aansluiten op hun behoeften. Een goed doordachte homepage is dus van onschatbare waarde in het creëren van een positieve gebruikerservaring en het effectief bereiken van je doelgroep.

Het volgende belangrijke onderdeel van jouw website is je producten of diensten pagina. Afhankelijk van wat je verkoopt kun je hier presenteren wat je jouw klanten aan wilt bieden. Deze pagina moet duidelijk vertellen wat jouw bedrijf doet en wat de doelgroep aan jouw product of dienst heeft. En ik zal je een klein geheimpje vertellen: de meeste mensen zijn niet echt op zoek naar jouw product of dienst, ze willen eigenlijk vooral weten welk probleem het voor ze oplost. Natuurlijk, het is ook goed om een duidelijke beschrijving te hebben van jouw dienst of product, maar hou daarbij zeker rekening met de wensen van jouw doelgroep. Naast een beschrijving is het uiteraard ook super belangrijk goede visuals te hebben, heldere specificaties te geven (geen vakjargon!) en het liefst ook een duidelijke prijsindicatie.

Mensen kopen van mensen, het is dus belangrijk om te laten zien wie er onderdeel is van jouw bedrijf. Maak je mensen dus zeker onderdeel van jouw website.Verkoop je aan bedrijven (B2B), dan willen klanten meestal wel graag eerst meer te weten komen over jouw bedrijf. Ze willen checken of je een betrouwbare partij bent die haar woord nakomt. Ook consumenten zijn tegenwoordig meer bezig met de missie, visie en waarden die achter een organisatie zitten. Op die manier kunnen ze namelijk peilen wat de beweegredenen zijn van jouw bedrijf en of je wel integer bent. Een goede ‘over ons’ pagina geeft jouw klanten een gevoel van vertrouwen en betrokkenheid.

Je wil het potentiële klanten zo makkelijk mogelijk maken contact met jou op te nemen. Want als een klant de keus heeft gemaakt om tot aankoop over te gaan, wil je dat ze die stap uiteraard zo snel mogelijk kunnen nemen. Een pagina met contactgegevens, zoals een (kantoor)adres, telefoonnummer of mailadres kan daaraan bijdragen. Andere laagdrempelige vormen, zoals een contactformulier, chat optie of whatsapp-nummer kunnen het potentiële klanten nog makkelijker maken een snelle vraag te stellen.

Wil je relevant blijven, dan is het goed om relevante items op jouw website te plaatsen. Via een blog of nieuwspagina kun je inhaken op het (markt)nieuws, tips delen, inspelen op trends of updates geven over de ontwikkelingen van jouw bedrijf. Uiteraard zorgt het ervoor dat jouw klanten betrokken blijven bij jouw bedrijf, maar wanneer je het op de juiste manier gebruikt heeft het ook enorm veel effect op jouw online zichtbaarheid. Voeg zoekwoorden toe aan je artikelen en je kunt op organische wijze meer bezoekers (en potentiële klanten) naar je website trekken.

Pagina indeling website homepage

Het is belangrijk om de webpagina’s overzichtelijk en niet druk te houden. Richt je op het verstrekken van de meest relevante informatie en stuur bezoekers altijd op een slimme manier naar de belangrijkste onderdelen van de website. Een aantrekkelijke, duidelijke en gebruiksvriendelijke website geeft bezoekers een positieve indruk van jouw bedrijf en moedigd ze aan om de website verder te verkennen.

Het bovenste, gelijk zichtbare, deel van je website is een belangrijk onderdeel van elke pagina. Ondanks dat scrollen ons steeds natuurlijker afgaat, blijft dit ‘above the fold’ deel vaak cruciaal in of mensen wel of niet door scrollen of -klikken. Door dit bovenste gedeelte van jouw website met vijf belangrijke elementen te vullen maak je er optimaal gebruik van. Deze vijf zijn:

Titel

Een titel met de meerwaarde die je jouw potentiële klanten kunt bieden. Hou het zo simpel mogelijk en speel in op jouw specifieke doelgroep.

Subtitel

Een subtitel waarin je aangeeft op welke manier je dat doet. Hierin leg je wat meer uit over wat je ze aanbiedt.

Visual

Een visualisatie van dat wat je te bieden hebt. Toon je product of dienst, het liefst in gebruik, dus geen statische ‘studio’ shots.

Social proof

Zorg dat het geloofwaardig is. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen is gebruik te maken van social proof.

CTA

Maak het jouw bezoekers makkelijk een volgende stap te nemen. Of je ze nu naar je laat mailen of doorverwijst naar het contactformulier van je website. Zet er simpelweg een goede call to action in.

Content voor website

In het deel na ‘the fold’ is het belangrijk om je content bewust op te splitsen in makkelijk behapbare onderdelen. Gelijk hele lappen tekst lezen als een bezoekers voor het eerst op de website van jouw bedrijf komt is nooit leuk. Grote kans dat ze dan afhaken. Door je content slim op te splitsen loods je ze op een goede manier door je website heen. Het is een manier van storytelling.

Met elk contentblok op een specifieke pagina kun je inspelen op de wensen van verschillende doelgroepen. Door in deze contentblokken bepaalde zoekwoorden te verwerken, komen de juiste doelgroepen ook bij dit specifieke onderdeel van jouw website terecht. Dit vergt wel wat vooronderzoek. Want als je jouw doelgroep niet goed kent en niet weet wat ze bezighoudt ben je jouw website op aannames aan het inrichten. En met aannames sla je over het algemeen altijd de plank mis.

MIjn advies is om deze drie onderdelen te laten terugkomen op jouw website:

Pijnpunt

Welke probleem (of problemen) jouw doelgroep dwarszit.

Oplossing

Hoe jouw dienst of product dit probleem voor ze oplost.

Uitkomst

Wat het ze oplevert als ze deze diensten of producten van jou afnemen (uitkomst).

Hoe bouw je een website

Beste indeling website

Elk contentblok onder het bovenste deel van jouw webpagina speelt in op de pijnpunten die een doelgroep kan hebben. Denk echter goed na over hoe je deze drie verschillende onderdelen verspreid over jouw website, want het is belangrijk dat ze deze fases na elkaar doorlopen. De meeste doelgroepen worden in eerste instantie getriggerd door hun probleem. Het is fijn als jouw bedrijf de problemen waar ze tegenaan lopen weet te herkennen. Een logische plek om deze problemen te benoemen is dus ook de homepage.

Als je wil beschrijven hoe jouw dienst of product het probleem voor ze oplost, kun je ze uiteraard het beste laten doorklikken naar de product of dienst pagina. Probeer de plaatsing van de ‘probleemstelling’ contentblokken van jouw homepage af te stemmen met de ‘oplossing’ contentblokken op de diensten- en producten pagina. Dan weten de bezoekers intuïtief door te scrollen naar het contentblok wat bij hun probleemstelling past.

Uiteindelijk is het altijd goed te benoemen wat het ze oplevert als ze jouw dienst of product afnemen. Want een probleem oplossen is fijn, maar wat heeft jouw klant er dan uiteindelijk aan? Het is altijd fijn als klanten eraan herinnerd worden welk prachtig vooruitzicht het ze kan bieden. Korte termijn is belangrijk, maar denk ook zeker aan lange termijn punten. Zeker als je aan B2B verkoopt kun je handig inspelen op de doelstellingen van het bedrijf. Het is een beetje het geweldige beeld wat je geschetst krijgt aan het einde van een sprookje; ‘ze leefden nog lang en gelukkig’. Jouw storytelling komt in deze contentblokken ten einde, dus een logische plek is om dit toe te voegen aan de contactpagina. Het is het laatste punt om te maken en daarmee ook het laatste zetje voor ze om met je in zee te gaan.

Conclusies voor het maken van een website

Met de juiste strategie en aanpak weet je al snel wat ervoor nodig is om jouw website op een effectieve manier te vullen. Alles valt daarmee op haar plek. Door het verschil in doelgroepen zal elke website uiteraard verschillen als het gaat om de meest logische indeling, maar het creëren van een aantrekkelijke online omgeving waar jouw content goed tot haar recht komt, is essentieel. De belangrijkste pagina’s die, naast de homepage, niet mogen ontbreken op een website zijn producten / diensten pagina, een ‘over ons’ pagina, contactpagina, en blog of nieuwspagina. De homepage fungeert altijd als de toegangspoort tot de rest van de website en biedt bezoekers een overzichtelijke weergave van wat ze verder van jouw bedrijf en de website kunnen verwachten.

Om bezoekers door de website te leiden, is het belangrijk om content slim op te knippen in behapbare onderdelen. Het verhaal moet op een logische manier worden verteld, waarbij de pijnpunten, oplossingen en uitkomsten in de juiste volgorde aan bod komen. Een goede webpagina leidt bezoekers intuïtief door naar de juiste onderdelen, waardoor ze een positieve gebruikerservaring hebben en gemakkelijk een volgende stap kunnen nemen.

Een website laten maken?

Wil je jouw website graag een upgrade geven, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Vanuit mijn studio, Think Red, kunnen we je verder helpen. We kunnen je helpen aan waardevol doelgroep onderzoek, het schrijven van SEO-proof teksten, het ontwerp van jouw website en zelfs de technische uitwerking. Neem gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl en wie weet staat jouw spiksplinternieuwe website binnenkort online!