Hoe bouw je een website op?
Voordat we ons storten op de logische opbouw van webpagina’s zelf, lijkt het mij goed om eerst even stil te staan bij welke essentiële pagina’s er überhaupt op een website thuishoren. Het is als het kiezen van het perfecte menu voor een heerlijk 5-gangendiner. De verschillende pagina’s die je inzet kunnen van onschatbare waarde zijn voor jouw online zichtbaarheid. Onderstaand de pagina’s die de basis moeten vormen van jouw website, in volgorde van relevantie:
De homepage van jouw bedrijf is een cruciaal onderdeel van je online aanwezigheid. Het fungeert als de toegangspoort tot de rest van je website. Het is de eerste indruk die bezoekers krijgen als ze via directe invoer op jouw website terecht komen. Een goed ontworpen homepage biedt een overzichtelijke weergave van wat er op jouw website is te vinden en wat jouw bedrijf is. Door slimme navigatie en een intuïtieve gebruikerservaring begeleidt de homepage bezoekers naar de meest relevante en waardevolle onderdelen van je website. Het is de meest strategische locatie om specifieke doelgroepen door te verwijzen naar de producten of diensten die het beste aansluiten op hun behoeften. Een goed doordachte homepage is dus van onschatbare waarde in het creëren van een positieve gebruikerservaring en het effectief bereiken van je doelgroep.
Het volgende belangrijke onderdeel van jouw website is je producten of diensten pagina. Afhankelijk van wat je verkoopt kun je hier presenteren wat je jouw klanten aan wilt bieden. Deze pagina moet duidelijk vertellen wat jouw bedrijf doet en wat de doelgroep aan jouw product of dienst heeft. En ik zal je een klein geheimpje vertellen: de meeste mensen zijn niet echt op zoek naar jouw product of dienst, ze willen eigenlijk vooral weten welk probleem het voor ze oplost. Natuurlijk, het is ook goed om een duidelijke beschrijving te hebben van jouw dienst of product, maar hou daarbij zeker rekening met de wensen van jouw doelgroep. Naast een beschrijving is het uiteraard ook super belangrijk goede visuals te hebben, heldere specificaties te geven (geen vakjargon!) en het liefst ook een duidelijke prijsindicatie.
Mensen kopen van mensen, het is dus belangrijk om te laten zien wie er onderdeel is van jouw bedrijf. Maak je mensen dus zeker onderdeel van jouw website.Verkoop je aan bedrijven (B2B), dan willen klanten meestal wel graag eerst meer te weten komen over jouw bedrijf. Ze willen checken of je een betrouwbare partij bent die haar woord nakomt. Ook consumenten zijn tegenwoordig meer bezig met de missie, visie en waarden die achter een organisatie zitten. Op die manier kunnen ze namelijk peilen wat de beweegredenen zijn van jouw bedrijf en of je wel integer bent. Een goede ‘over ons’ pagina geeft jouw klanten een gevoel van vertrouwen en betrokkenheid.
Je wil het potentiële klanten zo makkelijk mogelijk maken contact met jou op te nemen. Want als een klant de keus heeft gemaakt om tot aankoop over te gaan, wil je dat ze die stap uiteraard zo snel mogelijk kunnen nemen. Een pagina met contactgegevens, zoals een (kantoor)adres, telefoonnummer of mailadres kan daaraan bijdragen. Andere laagdrempelige vormen, zoals een contactformulier, chat optie of whatsapp-nummer kunnen het potentiële klanten nog makkelijker maken een snelle vraag te stellen.
Wil je relevant blijven, dan is het goed om relevante items op jouw website te plaatsen. Via een blog of nieuwspagina kun je inhaken op het (markt)nieuws, tips delen, inspelen op trends of updates geven over de ontwikkelingen van jouw bedrijf. Uiteraard zorgt het ervoor dat jouw klanten betrokken blijven bij jouw bedrijf, maar wanneer je het op de juiste manier gebruikt heeft het ook enorm veel effect op jouw online zichtbaarheid. Voeg zoekwoorden toe aan je artikelen en je kunt op organische wijze meer bezoekers (en potentiële klanten) naar je website trekken.