Communicatie via conversational AI
Voordat we ingaan op voice, wil ik het eerst nog even hebben over een stadium voor voice searches: chats! Online gebruikers zijn altijd op zoek naar menselijke interacties. Alleen medewerkers kunnen simpelweg niet altijd 24 uur per dag reageren op de vragen die iemand kan hebben. Maar AI kan dat wel. Conversational AI is een technologie waarbij je kunstmatige intelligentie inzet om dit menselijke contact na te bootsen en/of gesprekken met klanten te ondersteunen. Door beschikbare data slim in te zetten maak je het zelfs mogelijk deze gesprekken te personaliseren. Er zijn verschillende manieren waarop je als bedrijf deze technologie kunt inzetten. De meest veelvoorkomende manieren zijn chatbots en virtual assistants.
Online chat interfaces of virtuele karakters kunnen via websites, social media kanalen of messaging apps klantvragen beantwoorden. En met behulp van AI kun je ze jouw potentiële klanten ook ondersteunen bij het doen van hun aankopen. Ze kunnen bijvoorbeeld productaanbevelingen doen, leads op een goede manier afvangen of direct het aankoopproces bevorderen. Het op deze manier virtueel ondersteunen van jouw bedrijf bespaart je de kosten van de inzet van een 24/4 klantenservice. En doordat jouw klanten snel en op elk moment van de dag reactie kunnen krijgen, verhoog je de klanttevredenheid.
Er zijn zelfs AI toepassingen die op een doorlopende manier marktonderzoek en feedback van klanten kunnen vragen. Door in het moment te meten, weet je dus direct wat de wensen zijn van jouw doelgroep en kun je deze kennis ook onmiddellijk inzetten.