Voice search, AI chat en de effecten op online marketing

28 november 2023

Alle afbeeldingen in deze blog zijn eigendom van www.thinkred.nl

Voice search, slimme chatbots en andere vormen van AI spelen een steeds belangrijkere rol binnen online marketing. En dat is niet alleen omdat er steeds meer spraakgestuurde apparaten en virtuele assistenten worden gemaakt. De manier waarop mensen zoeken is ook veranderd. Als je als bedrijf niet meegaat met deze trends, kun je het wel shaken.

Omdat er zo’n sterke groei is in spraakgestuurde apparaten en assistenten is optimalisatie voor voice search steeds belangrijker geworden. De manier waarop mensen zoeken via voice search is significant anders dan getypte zoekopdrachten. Gesproken taal is gewoon heel anders. Als bedrijf zijnde zul je dan ook je online marketing hierop moeten aanpassen.

Communicatie via conversational AI

Voordat we ingaan op voice, wil ik het eerst nog even hebben over een stadium voor voice searches: chats! Online gebruikers zijn altijd op zoek naar menselijke interacties. Alleen medewerkers kunnen simpelweg niet altijd 24 uur per dag reageren op de vragen die iemand kan hebben. Maar AI kan dat wel. Conversational AI is een technologie waarbij je kunstmatige intelligentie inzet om dit menselijke contact na te bootsen en/of gesprekken met klanten te ondersteunen. Door beschikbare data slim in te zetten maak je het zelfs mogelijk deze gesprekken te personaliseren. Er zijn verschillende manieren waarop je als bedrijf deze technologie kunt inzetten. De meest veelvoorkomende manieren zijn chatbots en virtual assistants. 

Online chat interfaces of virtuele karakters kunnen via websites, social media kanalen of messaging apps klantvragen beantwoorden. En met behulp van AI kun je ze jouw potentiële klanten ook ondersteunen bij het doen van hun aankopen. Ze kunnen bijvoorbeeld productaanbevelingen doen, leads op een goede manier afvangen of direct het aankoopproces bevorderen. Het op deze manier virtueel ondersteunen van jouw bedrijf bespaart je de kosten van de inzet van een 24/4 klantenservice. En doordat jouw klanten snel en op elk moment van de dag reactie kunnen krijgen, verhoog je de klanttevredenheid. 

Er zijn zelfs AI toepassingen die op een doorlopende manier marktonderzoek en feedback van klanten kunnen vragen. Door in het moment te meten, weet je dus direct wat de wensen zijn van jouw doelgroep en kun je deze kennis ook onmiddellijk inzetten.

De wondere wereld van voice search

Dan gaan we nu een stapje verder, namelijk naar die spraak gerelateerde opdrachten. Elke SEO-expert weet ze vrij gemakkelijk in de zoeksuggesties van Google Ads te spotten, ze zijn namelijk vrij makkelijk te onderscheiden. Mensen die via de browser op zoek typen een stuk gerichter in waar ze naar op zoek zijn. Als je nieuwe sneakers wil, typ je simpelweg ‘nieuwe sneakers’ in. Bij voice search zijn de zoekopdrachten uitgebreider én vragend. Denk aan: ‘Waar kan ik nieuwe sneakers kopen?’. Het zijn zoekopdrachten die meer lijken op een gesprek aangaan, dan een daadwerkelijke zoekopdracht.

Als je je dus meer op voice search wilt richten, zul je je moeten focussen op natuurlijke taal. Je zal een soort gespreksstijl moeten aanhouden. Het is conversatie gericht. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat dit het dichtst komt bij de zogenoemde ‘veelgestelde vragen’ (of FAQ’s) van je bedrijf. Gebruik dan ook een natuurlijk vraag- en antwoord format bij het maken van je content. Anticipeer op een slimme manier op de vragen die gebruikers kunnen stellen en beantwoord ze -middels jouw content- op een duidelijke, natuurlijke manier.

Lange vragen, lange antwoorden

Het nadeel van voice search opdrachten is dat de vragen heel lang kunnen zijn. Dat maakt je content ook gelijk enorm lang en specifiek. Tegelijkertijd kan dit ook in jouw voordeel werken. Want des te specifieker en uitgebreider de vraag, des te treffender kun je jouw antwoord formuleren. Als mensen het antwoord bij jou kunnen vinden, zijn ze eerder geneigd ook van jou af te nemen. Probeer je content dan ook aan te laten sluiten bij de vraagpatronen van jouw potentiële klanten. Daarvoor moet je wel echt even in de gedachten van jouw doelgroep(en) duiken. Maar een goede online marketeer (hint, hint.. wink, wink) kan je daar natuurlijk bij helpen.

Location, location and devices!

Een ander aspect van voice opdrachten, is dat ze vaak lokaal gericht zijn. Mensen zijn bij voice searches vaak op zoek naar iets in hun directe omgeving. Een restaurant in de buurt, een sneakerwinkel vlakbij of de openingstijden van een plek die ze straks willen bezoeken. Je zal hier dus rekening mee moeten houden. Verwerk in je online content dus bewust plaatsnamen, omliggende locaties, je openingstijden en eventueel je contactgegevens. Zo zorg je ervoor dat de mensen die deze spraak gerelateerde zoekopdrachten inspreken, direct relevante informatie gepresenteerd krijgen.

 

Vergeet niet dat een eindresultaat van de voice search een webpagina kan zijn! Het is dus niet altijd zo dat gesproken tekst terug wordt gegeven. Het kan zo zijn dat er een specifieke webpagina als suggestie wordt gegeven door de spraakassistent. En over het algemeen zal dit op mobiele telefoons zijn. Als je webpagina’s niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, loop je dus nog steeds klanten mis. Zorg ervoor dat je website responsive is, snel laadt en fijn in gebruik is (obviously!).

Om bezoekers door de website te leiden, is het belangrijk om content slim op te knippen in behapbare onderdelen. Het verhaal moet op een logische manier worden verteld, waarbij de pijnpunten, oplossingen en uitkomsten in de juiste volgorde aan bod komen. Een goede webpagina leidt bezoekers intuïtief door naar de juiste onderdelen, waardoor ze een positieve gebruikerservaring hebben en gemakkelijk een volgende stap kunnen nemen.

Samenvattend

Voice search en chatbots zijn niet nieuw, maar door de ontwikkelingen binnen AI-toepassingen worden ze steeds gangbaarder. Virtuele gesprekken worden menselijker, makkelijker en is voor sommige mensen ook efficiënter in het verkrijgen van directe antwoorden. Door hier middels je online content op in te spelen, vergroot je jouw kansen te verschijnen in de zoekresultaten van spraakgestuurde zoekopdrachten.