Het handmatige proces: Diepgaand, maar tijdrovend
Handmatig doelgroeponderzoek is een methode die al jaren wordt gebruikt en waarbij marketeers veelal vertrouwen op beschikbare tools en ervaring. Er zijn verschillende tools die beschikbaar, zoals ‘Answer the Public’ of ‘Ahrefs’. Niet elke tool geeft je de juiste opties voor jouw bedrijf. Wees je wel bewust van de beperkingen die deze tools met zich meebrengen, mocht je zelf onderzoek willen doen.
Persoonlijk maak ik het liefst gebruik van Google Ads om inzicht te krijgen in de meest geschikte zoekwoorden. Buiten dat dit uiteraard de directe bron is van zoekwoorden (hallo, het is Google!), kun je hiermee ook ontdekken welke zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben en wat de concurrentie voor bepaalde termen is. Met dit inzicht kun je jouw gekozen zoekwoorden beter afstemmen op waar jouw merk zich op dit moment bevindt. Het is namelijk belangrijk uit te vogelen op welk type zoekwoorden je jouw pijlen het beste kunt richten, want anders creëer je namelijk onrealistische doelen en -bij adverteren- ook nog onnodig hoge kosten.