| 16 jun 2025 |

SEO voor AI toepassingen: alles over SGE en GEO

Alle afbeeldingen in deze blog zijn eigendom van www.thinkred.nl

Het moge duidelijk zijn dat AI een onderdeel is geworden van het dagelijks leven van veel mensen. Of je het nu zakelijk gebruikt of privé: bijna iedereen heeft weleens een AI-platform ingezet om een antwoord te krijgen op een prangende vraag. Naast de belangrijke ethische vraagstukken die AI met zich meebrengt, zijn er binnen mijn vakgebied ook veel vragen over AI en online marketing. Veel bedrijven vragen zich af of het gebruik van AI-platformen invloed heeft op de vindbaarheid (SEO) van hun organisatie.

Door het op de juiste manier toepassen van veelgebruikte zoekwoorden zorg je ervoor dat mensen via zoekmachines op jouw website komen. Maar als AI-toepassingen al direct antwoord geven op deze zoekopdrachten, hoeveel webverkeer kun je dan nog verwachten naar jouw website? Welk effect heeft de AI aangedreven SGE van Google eigenlijk op de zoekresultaten van jouw organisatie? En kun je optimalisaties toepassen op jouw webcontent zodat deze wordt meegenomen binnen AI-platforms? In deze blog geef ik antwoord op deze vragen.

AI in Google Search en de effecten op SEO

Voordat ik de algemene AI-platforms behandel, wil ik eerst even naar de bron: zoekmachine Google. De in 2023 gelanceerde AI aangedreven zoekmachine ‘Search Generative Experience’ (SGE)’ van Google geeft gebruikers tegenwoordig beter georganiseerde zoekresultaten. Met SGE kun je in één zoekopdracht meerdere zoekvragen stoppen waarbij het antwoord op deze vragen in een handig overzicht wordt weergegeven. Super handig voor gebruikers van de zoekmachine, maar is het ook handig voor bedrijven die SEO toepassen? Het AI-overzicht binnen search maakt doorklikken naar een website enigszins overbodig. Oké, SGE citeert de bronnen en geeft nog steeds de traditionele blauwe linkjes naar de websites weer. De vraag is echter in hoeverre gebruikers nog de achterliggende websites daadwerkelijk gaan bezoeken als alle informatie toch op één pagina binnen hun Google zoekresultaten is te vinden? Gaat dit dus zorgen voor minder organisch verkeer naar de websites van bedrijven en organisaties?

Search Engine Land onderzocht een aantal maanden na de lancering wat het effect van SGE was op de organische vindbaarheid van websites. Ze evalueerden 23 websites binnen de tech-industrie en zagen een totale daling in het organische verkeer van tussen de 18% en 64%. In totaal werden er 1.242 hoge kwaliteit zoekwoorden geïdentificeerd op deze 23 websites, waarvan 8% geen SGE had. Oef, dat is niet mis! Google gaf toentertijd aan dat ze het nog te voorbarig vonden om conclusies te trekken als het gaat om de verkeersimpact van hun SGE. Ze waren immers nog bezig het te ontwerpen en ontwikkelen.

AI-gedreven SEO met Generative Engine Optimization

Is er een manier om je kans te vergroten meegenomen te worden in bijvoorbeeld ChatGPT antwoorden? Jazeker, met GEO! Generative Engine Optimization (GEO) is een toepassing die zich richt op het optimaliseren van content voor AI-aangedreven zoekmachines die large language models (LLM’s) gebruiken om antwoorden te genereren. Net als SEO heeft het als doel de zichtbaarheid van een website te verhogen. Alleen met GEO wil je dat de content geschikt is voor AI gegenereerde reacties, waardoor AI de content gemakkelijker kan vinden en gebruiken binnen het platform.

Om ook zichtbaar te worden binnen deze AI-platformen kun je jouw webcontent optimaliseren. Google zelf gebruikt natuurlijk het liefst betrouwbare bronnen om AI Overviews te genereren. Dit betekent dat websites met sterke content, relevante backlinks en een duidelijke expertise vaker als bron worden gebruikt. Ook overige AI-platformen zoeken vooral naar kwalitatief goede content om te gebruiken in hun zoekresultaten. Weergegeven worden in AI-platformen zorgt niet alleen voor extra exposure, maar geeft ook een grotere kans om als betrouwbaar gezien te worden. Kortom, een extra motivatie om je content aan te pakken.

Maar zoals eerder genoemd, zullen mensen via AI-platformen minder snel doorklikken naar jouw website. Als gebruikers al direct een antwoord op hun vraag krijgen, klikken ze natuurlijk minder snel door naar de websites die achter het antwoord zijn te vinden. Dit betekent dat dergelijke informatieve GEO-specifieke blogs en artikelen mogelijk minder bezoekers krijgen. Dat hoeft niet slecht te zijn, want er zijn verschillende ‘touchpoints’ nodig om een consument tot aankoop over te gaan. Zie het dus als een manier om twijfels weg te nemen of specifieke vragen te beantwoorden. Iets om in het achterhoofd te houden wanneer je content voor AI-platformen gaat schrijven.

SEO voor ChatGPT en Search Generative Experience

Nu denk je misschien: ‘Leuk, al die informatie over SGE en GEO.. maar wat moet ik nu concreet gaan uitwerken om dat toe te passen?’ I got you! Hieronder vijf tips als het gaat om zoekwoorden optimalisatie voor AI-platforms.

Tip 1: Vraaggestuurde content

De meeste AI-platformen, zoals ChatGPT, zijn getraind om antwoorden te geven op vragen. Dat betekent dat jouw content idealiter geschreven moet zijn rondom concrete vragen die jouw doelgroep stelt. Geef je een inhoudelijk, sterk antwoord op deze vraag? Dan is de kans groot dat je in de antwoorden van o.a. ChatGPT terecht komt.

Voorbeeld
In plaats van: “Diensten Think Red”, gebruik zinnen als: “Wat doet Think Red om effectieve online marketing toe te passen?”

Tip 2: Longtail zoekwoorden

Mik niet teveel op algemene termen, maar gebruik longtail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden zijn namelijk specifieker, hebben minder concurrentie en zijn bovendien beter afgestemd op de intentie van de gebruiker. Besef daarbij dat 
AI-platformen de voorkeur geven aan natuurlijke zinnen die gebaseerd zijn op zoekopdrachten.

Voorbeeld
In plaats van “Online marketingbureau” is het beter om zinnen te gebruiken als: “Wat doet een goede full service online marketingbureau?”

Tip 3: Semantiek in je content

Denk na over gerelateerde woorden en optimaliseer de content die je schrijft voor semantische zoekopdrachten. 
Online platforms als Google en AI-toepassingen zijn ontworpen om op een slimme en doordachte manier te analyseren Deze platforms weten de juiste verbanden te leggen. Ze richten zich niet alleen op de daadwerkelijke zoekwoorden, maar begrijpen ook de context van zoekopdrachten. 
Gebruik dus ook synoniemen en gerelateerde termen wanneer je content schrijft.

Voorbeeld
Zo is het voor mijn bedrijf handig om bijvoorbeeld naast ‘hulp marketing’ ook termen als ‘marketing uitbesteden’ en ‘online adverteren uitbesteden’ in de content toe te voegen waarin ik een gerelateerde vraag beantwoordt.

Tip 4: Veelgestelde vragen

Een hele simpele manier om op te vallen bij AI-platformen, is om je veelgestelde vragen aan te passen. Omdat AI-platformen gericht zijn op antwoorden geven is de FAQ-sectie op je website de beste plek om jouw content AI-gerelateerd op te stellen. Platformen als ChatGPT pakken regelmatig letterlijk Q&A-structuren over, zeker als deze 
goed gestructureerd zijn (zie tip 5).

Tip 5: Structureer je content

Om ervoor te zorgen dat AI-systemen je content sneller en beter kunnen begrijpen is het goed om je content op een logische en duidelijke manier te structureren. Zo kunnen de systemen beter begrijpen óf en wat voor waardevolle content je website heeft. Een aantal punten om op te letten:

• Zorg ervoor dat je content goede koppen en subkoppen heeft (H1, H2 en H3 headers).

• Geef volledige en uitgebreide antwoorden.

• Gebruik bulletpoints en opsommingen, waar mogelijk.

• Hou je paragrafen beknopt. Meer paragrafen met elk een eigen titel is beter dan één lang blok tekst. 

De evolutie van SEO

De opkomst van AI-platforms en de toepassing in zoekmachines zorgt voor een andere benadering als het gaat om het optimaliseren van je online zichtbaarheid. SEO draaide jarenlang om het optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. En nu is daar nu een nieuwe laag bijgekomen: gevonden worden binnen AI-gegenereerde antwoorden. Door slim gebruik te maken van GEO-technieken, waarbij je de focus legt op vraaggestuurde content kun je ervoor zorgen dat jouw content relevant blijft. In een tijd waarin AI steeds vaker het eerste aanspreekpunt is voor informatie is het belangrijk up-to-date te blijven. Dat vraagt om een andere manier van denken. SEO is niet verleden tijd, het evolueert. Het is dus logisch dat jouw content ook moet meebewegen.