Tip 1: Vraaggestuurde content
De meeste AI-platformen, zoals ChatGPT, zijn getraind om antwoorden te geven op vragen. Dat betekent dat jouw content idealiter geschreven moet zijn rondom concrete vragen die jouw doelgroep stelt. Geef je een inhoudelijk, sterk antwoord op deze vraag? Dan is de kans groot dat je in de antwoorden van o.a. ChatGPT terecht komt.
Voorbeeld
In plaats van: “Diensten Think Red”, gebruik zinnen als: “Wat doet Think Red om effectieve online marketing toe te passen?”
Tip 2: Longtail zoekwoorden
Mik niet teveel op algemene termen, maar gebruik longtail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden zijn namelijk specifieker, hebben minder concurrentie en zijn bovendien beter afgestemd op de intentie van de gebruiker. Besef daarbij dat
AI-platformen de voorkeur geven aan natuurlijke zinnen die gebaseerd zijn op zoekopdrachten.
Voorbeeld
In plaats van “Online marketingbureau” is het beter om zinnen te gebruiken als: “Wat doet een goede full service online marketingbureau?”
Tip 3: Semantiek in je content
Denk na over gerelateerde woorden en optimaliseer de content die je schrijft voor semantische zoekopdrachten.
Online platforms als Google en AI-toepassingen zijn ontworpen om op een slimme en doordachte manier te analyseren Deze platforms weten de juiste verbanden te leggen. Ze richten zich niet alleen op de daadwerkelijke zoekwoorden, maar begrijpen ook de context van zoekopdrachten.
Gebruik dus ook synoniemen en gerelateerde termen wanneer je content schrijft.
Voorbeeld
Zo is het voor mijn bedrijf handig om bijvoorbeeld naast ‘hulp marketing’ ook termen als ‘marketing uitbesteden’ en ‘online adverteren uitbesteden’ in de content toe te voegen waarin ik een gerelateerde vraag beantwoordt.
Tip 4: Veelgestelde vragen
Een hele simpele manier om op te vallen bij AI-platformen, is om je veelgestelde vragen aan te passen. Omdat AI-platformen gericht zijn op antwoorden geven is de FAQ-sectie op je website de beste plek om jouw content AI-gerelateerd op te stellen. Platformen als ChatGPT pakken regelmatig letterlijk Q&A-structuren over, zeker als deze
goed gestructureerd zijn (zie tip 5).
Tip 5: Structureer je content
Om ervoor te zorgen dat AI-systemen je content sneller en beter kunnen begrijpen is het goed om je content op een logische en duidelijke manier te structureren. Zo kunnen de systemen beter begrijpen óf en wat voor waardevolle content je website heeft. Een aantal punten om op te letten:
• Zorg ervoor dat je content goede koppen en subkoppen heeft (H1, H2 en H3 headers).
• Geef volledige en uitgebreide antwoorden.
• Gebruik bulletpoints en opsommingen, waar mogelijk.
• Hou je paragrafen beknopt. Meer paragrafen met elk een eigen titel is beter dan één lang blok tekst.