De stereotypering van de vrouw
Zoals ik al eerder aangaf, gaat de wijze waarop vrouwen worden geportretteerd in marketing mij erg aan mijn hart. Al op jonge leeftijd voelde ik mij niet passen in de beeldvorming die ik op tv en in de magazines zag langskomen. Het deed mij in mijn meest onzekere periode zelfs twijfelen aan mezelf en mijn vrouwelijkheid. En nog steeds wordt er een zogenaamde ‘norm’ voorgeschoteld aan jonge meiden. Dat het belangrijk is om er aantrekkelijk uit te zien. Dat je kennelijk thuis moet zitten om het huishouden en de kinderen te verzorgen. En dat een plek op kantoor alleen is weggelegd in de vorm van aantrekkelijke assistente of secretaresse.
Het seksisme in advertenties is het gevolg van diepgewortelde stereotypen en maatschappelijke normen die in de loop der jaren zijn ontstaan. En deze achterhaalde normen blijken maar moeilijk te doorbreken, want de stereotypen blijven zich maar voordoen. Reclamebureaus hebben kennelijk de grootste moeite het patroon te doorbreken en houden zich krampachtig vast aan ouderwetse man-vrouw verhoudingen.