Hoe spreek je jouw doelgroep effectief aan via social media marketing?

4 januari 2023

Alle afbeeldingen in deze blog zijn eigendom van www.thinkred.nl

Mensen brengen dagelijks 2,3 uur door op social media (onderzoek door Statista). Met name YouTube, TikTok, Instagram en Snapchat zijn het afgelopen jaar steeds populairder geworden. Deze platforms hebben met name onder jongeren hun publiek zien groeien. Tegelijkertijd is er een grote groep mensen van de eerdere generatie (ook) aanwezig op de verschillende social media kanalen. Denk dan aan Facebook, Instagram en zelfs TikTok.

De social kanalen ontwikkelen zich maar door! Soms naar aanleiding van wetgeving, soms omdat de bedrijven achter deze platforms hun gebruikers beter willen bedienen. Maar hoe zit het eigenlijk met de wijze waarop gebruikers van deze platforms hierop manoeuvreren? Zeker gezien dit de potentiële klanten van jouw bedrijf kunnen zijn. Hoeveel verschilt het hedendaags social media gebruik ten opzichte van vroeger? Is er een groot verschil in het gedrag op de platforms? En, niet geheel onbelangrijk, hoe kun je hier als bedrijf het beste op inspelen?

Marketing en social media gebruikers

Wil je effectief marketing toepassen op social media, dan zul je moeten begrijpen wie jouw doelgroep is. Als je een oudere doelgroep wil aanspreken, moet je namelijk anders met jouw marketing omgaan dan wanneer je een jongere doelgroep aanspreekt. Om te begrijpen hoe verschillende generaties met het platform omgaan is het dus goed om te weten hoe het gebruik vroeger was ten opzichte van nu. Want mensen die aan het begin van de social media hype hebben gestaan zijn andere aspecten gewend dan de mensen die recentelijk zijn ingestapt. Dit maakt het gedrag en gebruik voor de verschillende doelgroepen logischerwijs ook anders.

De oudere generatie

In het begin werden sociale mediaplatforms gebruikt voor persoonlijke communicatie en het delen van privé updates met vrienden en familie. De posts waren dus gericht op een selecte groep met contacten die deze mensen ook persoonlijk kende. Wat ze deelden was dus erg laagdrempelig en persoonlijk. Social media werd dus niet gebruikt als informatieve nieuwsbron, zoals je tegenwoordig ziet. En merken.. die waren er al helemaal niet te vinden! Bedrijven adverteerden in die tijd nog vooral via traditionele media, zoals kranten, televisie, radio of magazines.

Wat ook meespeelde was het feit dat toegang tot sociale media zich beperkte tot desktop computers. Smartphones waren nog maar net een ‘ding’ toen Mark het Facebook platform vanuit zijn studentenkamer opstelde. Alle updates die mensen deden werden dus van achter hun computers thuis (of op het werk, als je durfde) gedaan. En als deze mensen iets deelden, dan was het voornamelijk een tekstuele update. Want plaatjes waren nog niet echt je-van-het. Kekke video’s of gephotoshopte afbeeldingen waren niet bepaald de standaard. Kortom: deze doelgroep is gewend om online meer persoonlijke, tekstuele berichten te consumeren.

Dat persoonlijke was fijn, maar achteraf gezien zorgde het er natuurlijk voor dat er veel privé-informatie op publieke omgevingen werden gezet. Daar werkten ze allemaal aan mee. Pas later begon dat een issue te worden, want later kwamen er bedrijven en advertenties in het spel. Iets waarbij deze platforms de privé-informatie beschikbaar stelden aan bedrijven om hun advertenties zo effectief mogelijk in te richten.

Informatieve content, altijd en overal beschikbaar

De jongere generatie

Zoals ik het hierboven al benoemde, was zakelijke promotie pas een van de volgende stappen die werd genomen op de social media kanalen. Door middel van deze zakelijke promoties konden de social platforms op een makkelijke manier geld verdienen. Naast dat bedrijven een plekje kregen om te adverteren vonden ook nieuwsplatforms hun weg naar dit medium. Het consumeren van informatieve content en nieuws werd dus pas door een latere generatie als normaal gezien. Ook het delen van creatieve inhoud, zoals influencer content, online shopping en activisme kreeg pas na een tijdje een plek op de verschillende social media kanalen. Hierdoor werd de content ook steeds diverser. Gebruikers kregen o.a. livestreams, augmented reality en video content voor de kiezen.

De kanalen gingen van kleinschalig en persoonlijk naar groots en wereldwijd. Via deze weg konden mensen immers in contact komen met anderen over de hele wereld. De nieuwe generatie was dus niet perse meer bezig met persoonlijke updates binnen hun familie- en vriendenkring, maar meer met wat er speelde in de wereld. Bovendien bleken deze platforms uitermate geschikt voor het opbouwen van communities en professionele netwerken. Mensen konden er gelijkgestemden vinden en ze waren niet meer afhankelijk van de directe omgeving om connecties te maken. Applicaties op smartphones werden steeds vernuftiger waardoor je 24 uur per dag, overal waar je was, real-time updates kon krijgen over allerlei wereldgebeurtenissen. Kortom: de nieuwe generatie is gewend aan het vinden van algemene informatie en altijd en overal op de platforms te kunnen zijn.

Je bedrijf promoten op social media

De meeste kopers beginnen hun aankoopproces online. Door te weten hoe de verschillende generaties zijn opgegroeid met social media kun je ook beter bepalen welke content het beste past bij jouw doelgroep. Een aankoopbeslissing wordt bijvoorbeeld soms gemaakt op basis van online recensies en beoordelingen. Maar vaak genoeg ook door de wijze waarop jouw bedrijf zich profileert online. Door bewust social media marketing toe te passen kun je bovendien concurreren met je huidige en potentiële concurrenten.

Het verschil in social media gebruik is tussen de diverse leeftijdsgroepen anders. Globaal gezien moet je hier rekening mee houden:

De oudere leeftijdsgroep

Gebruik heldere taal en vermijd vakjargon. Tekstuele content vind deze generatie lang niet slecht. Deel dan ook verhalen en anekdotes die ze aanspreekt.

Maak gebruik van relevante platforms, zoals Facebook en Instagram. Op Facebook is deze doelgroep vaak echt actief, op Instagram volgen ze voornamelijk familieleden. Het eerste platform is dus geschikt voor makkelijk te delen content, terwijl je het laatste platform beter kan gebruiken voor gerichte promoties.

Wil je iets direct verkopen aan deze doelgroep? Zorg dan voor duidelijke instructies en maak het ze zo makkelijk mogelijk.

Maak een persoonlijke connectie met ze. Benadruk bijvoorbeeld hoe jouw dienst of product kan bijdragen aan het welzijn van hun familie. Of moedig ze aan de content op jouw pagina binnen hun familie te delen.

De jongere leeftijdsgroep

Speel in op de meest recente, grafische trends en maak eventueel gebruik van influencer om je content te maken. Of maak op zijn minst gebruik van boeiende visuals, zoals video en afbeeldingen.

Pas storytelling toe om mensen mee te nemen in je verhaal. Maak gebruik van bullet points en hashtags om de aandacht te trekken.

Pas storytelling toe om mensen mee te nemen in je verhaal. Maak gebruik van bullet points en hashtags om de aandacht te trekken.

Wees betrokken met de samenleving. Kaart maatschappelijke kwesties aan zoals duurzaamheid en diversiteit. Vergeet daarbij niet het punt hierboven over authenticiteit.

Zorg ervoor dat je mobiel vriendelijke content gebruikt. Deze generatie bekijkt de content van jouw bedrijf namelijk eerder op hun mobiel dan op de desktop.

Het identificeren en begrijpen van jouw doelgroep is belangrijk om je social media effectief in te zetten, maar je kan ook te ver gaan. Vermijd aannames over het type mensen en de voorkeuren van jouw publiek. Want wellicht denk je dat jouw doelgroep in een bepaalde categorie valt, maar dit kan in de praktijk misschien totaal anders zijn. Kijk dus zeker naar je huidige klantenbestand om te zien waar jouw doelgroep daadwerkelijk binnen valt. Stem pas na deze evaluatie jouw content af op basis van hun leeftijdscategorie en interesses.

Uitbesteden social media

Als bedrijf zijnde jouw social media kanalen bijhouden is best een opgave. Het neemt veel tijd in beslag en niet iedere marketing- of communicatie medewerker heeft de juiste kennis in huis om te weten hoe de verschillende kanalen werken. Laat staan dat ze de tijd hebben om de juiste doelgroep effectief aan te spreken. Toch is het ontzettend waardevol om op de verschillende kanalen aanwezig te zijn. Juist omdat mensen vanuit deze platforms vaak een keuze maken voor een bepaald merk of bedrijf. Daarom kiezen sommige bedrijven ervoor om hun social media uit te besteden. Zo heb je namelijk een doorlopende stroom van relevante content en kunnen je medewerkers zich bezighouden met hun core business. Ben je op zoek naar een manier om jouw socials uit te besteden? Neem dan gerust contact met ons op via ingrid@thinkred.nl.