Gebruikers zijn advertentie-moe
Het probleem van online adverteren is dat we met zijn allen continu worden blootgesteld aan een overvloed aan ads op verschillende platforms, zoals sociale media, websites en mobiele apps. En niet iedere online marketeer (of bedrijf wat marketing toepast) is zich even bewust van de gevolgen van deze online lawine van ads. Deze constante stroom van advertenties kan namelijk behoorlijk overweldigend zijn, advertenties worden als opdringerig ervaren en ze onderbreken vaak ook de gebruikerservaring. Dat laatste is niet geheel onbelangrijk in het grotere marketing geheel. Naast deze frustratie rondom ads kunnen online gebruikers ook snel uitgekeken raken op advertenties, met name wanneer ze steeds dezelfde producten of diensten krijgen voorgeschoteld. Zonder variatie of relevantie hetzelfde herhaaldelijk zien langskomen is vreselijk saai en in het ergste geval kan deze frustratie soms ook omslaan in een irritatie richting het merk. En dat wil je als bedrijf zijnde natuurlijk niet.
Is de online advertentie wereld nog te redden van deze chaos? Waarschijnlijk niet, want als gevolg van bovenstaande factoren zijn online gebruikers steeds kritischer geworden op advertenties. Ze proberen deze zoveel mogelijk te vermijden of te negeren. Gebruikers zijn advertentie-moe en irriteert zich steeds meer aan de misleidende wijze waarop bedrijven campagne voeren. Iets meer dan een kwart van de Nederlanders gebruikt dan ook tegenwoordig ad blockers en dat aantal zal naar verwachting alleen maar stijgen. Aiii, dat maakt online adverteren uiteraard wel een beetje een uitdaging! Maar als je de wensen en frustraties van online gebruikers negeert, steek je als merk (of marketeer) toch echt je kop in het zand. Online marketing krijgt een andere rol in de wereld, en je zal als bedrijf zijnde rekening moeten houden met deze veranderende, online wereld.