| 13 aug 2024 |

SEA of SEO: Kan organische leadgeneratie betaald adverteren vervangen?

Alle afbeeldingen in deze blog zijn gemaakt door www.thinkred.nl

Is betaald adverteren de enige methode waarop je resultaten kunt garanderen? Voor snelle resultaten en opboksen tegen je concurrentie zit er eigenlijk niets anders op dan flink in de buidel te tasten. Maar heeft betaald adverteren eigenlijk nog genoeg meerwaarde in de hedendaagse third-party cookie beperkingen? En kun je met organische content vergelijkbare resultaten verwezenlijken?

In deze blog neem ik je mee in de verschillen tussen organische en betaalde content. Daarbij geef ik aan waarom betaalde content soms niet altijd voor de meest waardevolle resultaten zal zorgen en maak ik duidelijk welke risico’s er zijn verbonden aan de inzet van alleen maar organische content. Zo kan ik je hopelijk helpen een weloverwogen keuze te maken.

De toegevoegde waarde van cookies op betaald adverteren

Even terug naar de basis. Betaalde, digitale marketing maken het je mogelijk om gedetailleerde targeting toe te passen. Dat komt uiteraard door het gebruik van cookies. Cookies verzamelen informatie over hoe gebruikers zich gedragen op verschillende websites. Informatie die adverteerders als ik handig kunnen gebruiken om een gedetailleerd beeld te krijgen in de interesses van online gebruikers. Met behulp van deze verzamelde data kun je gerichte advertentiecampagnes opzetten die aansluiten bij de specifieke interesses van de online gebruiker.

De informatie van deze tracking cookies helpt ook de effectiviteit van de advertenties te analyseren. Zo kun je de advertenties heel makkelijk optimaliseren. Maar het biedt ook wat meer ondersteuning bij retargeting. Als je als adverteerder weet dat iemand interesse heeft getoond in een product, maar geen aankoop heeft gedaan, kun je ze uiteraard het product nog een keer voorschotelen. In de hoop dat ze dan wel toehappen.

Een ban op third party cookies

Hoewel Google recentelijk toch terug lijkt te komen op hun besluit cookies te bannen, hebben de cookie ban perikelen ervoor gezorgd dat adverteren steeds minder aantrekkelijk wordt. Safari en Firefox hebben third-party cookie tracking al standaard verwijderd, maar Google heeft -na uitstel op uitstel- uiteindelijk toch besloten niet met de concurrenten mee te doen en de keuze bij de gebruiker te laten. 

Desondanks hebben veel professionals al cookie-loze oplossingen toegepast of zijn ze van plan dit in de toekomst te gaan doen. Want de Europese wetgeving vereist nog altijd dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven voor het opslaan van dergelijke tracking cookies. De keuze van Google heeft uiteraard de wenkbrauwen doen fronsen bij concurrenten, beleidsmakers en privacy voorvechters.

Is SEO of SEA het beste om in te zetten voor jouw bedrijf

Het verschil in SEO en SEA marketing

Als het gaat om SEA en online adverteren is het nog maar de vraag hoe de kwaliteit is van de resultaten. Resultaten zijn resultaten, zul je waarschijnlijk denken. Maar niets is wat het lijkt in marketing. Want als het gaat om quick-wins kun je een hoop realiseren met online adverteren. Maar zorgt de default verwijdering van cookie tracking nog wel voor genoeg, waardevolle data? Zijn je campagnes wel effectief genoeg als er niet genoeg data is om de campagnes zo optimaal mogelijk in te richten? Dat is een beetje de vraag waar veel online adverteerders tegenaan lopen.

 

Naast het hele third-party cookies avontuur is het ook nog maar de vraag of jouw advertentie iets meer teweeg heeft gebracht dan een spontane aankoop. Want heeft jouw advertentie mensen die überhaupt niet op jouw product of dienst zaten te wachten overtuigd de aankoop te doen? Dat levert je op korte termijn even wat centen op, maar op de lange termijn zal deze persoon niets voor jou betekenen. En die lange termijn, dat is wel iets waar je soms meer uit kunt halen. En dat is iets waar je binnen SEO wel aan kan werken.

Het effect van goede SEO

Kan organische content hetzelfde realiseren als betaalde content? Laat ik heel duidelijk zijn: organisch is minder duur, maar zeker niet gratis. Want goede Search Engine Optimization (SEO) kost tijd. Er is goede doelgroep onderzoek nodig, vaak komt er dan ook nog marktonderzoek bij kijken en daarbij is het handig om te weten welke zoekwoorden er nu eigenlijk vallen binnen de wensen van deze doelgroepen. Voor organisch gaat het heel erg om lange termijn denken. Ik zeg mijn klanten vaak: “Organisch is het onkruid niet wieden, maar proberen met jouw mooie bloemen boven het onkruid uit te komen.” 

Zoals ik in de intro van deze blog al zei moet je bij online zichtbaarheid altijd opboksen tegen je concurrentie. En als je uiteindelijk boven het onkruid uit wil steken, vergt dat groei. Natuurlijk, organisch is dus een beetje een gok. Je weet nooit of je daadwerkelijk groot genoeg gaat groeien om boven de anderen uit te steken. Maar het is voor veel bedrijven moeilijk om de aantrekkingskracht van deze potentiële ‘gratis’ betrokkenheid niet te voelen. Het staat namelijk tegenover de dure hoop van betaalde campagnes. De hamvraag is dan ook een beetje: wil je de realisatie van content zonder aanzienlijke media-uitgaven riskeren?

Het gemak van een freelance SEA of SEO specialist

Als je het mij vraagt is de meest optimale online marketing strategie een balans tussen organische en betaalde content. Zodra je weloverwogen onderzoek hebt gedaan om je organische content te creëren, kun je dit namelijk gebruiken om jouw betaalde content te optimaliseren. Soms is het een kwestie van de juiste zoekwoorden op de juiste plek gebruiken. Want als er heel veel concurrenten betalen voor bepaalde zoekwoorden kun je dit beter niet zelf in je betaalde advertenties gebruiken. Kortom: bespaar jezelf overbodige kosten en laat mij je helpen aan het op de juiste plek inzetten van jouw online content. Stuur een bericht naar ingrid@thinkred.nl en vraag naar de mogelijkheden.