De 5 punten waar je op moet letten als je werkt met een designer
Als bedrijf zijnde heb je vaak iets tastbaars nodig om jezelf mee te presenteren. Te beginnen bij een logo. Ik krijg altijd veel vragen van (startende) ondernemers over waar ze aan moeten denken bij het laten maken van hun logo en huisstijl. Daarom geef ik je enkele tips over waar je zoal rekening mee moet houden als je jouw huisstijl laat maken door een designer.
1) Spreek duidelijk je wensen uit.
De belangrijkste taak van een goede ontwerper is het uitvogelen van jouw visie en dit vervolgens visueel maken. Het laatste wat je als startende ondernemer kunt gebruiken is ontzettend veel waardevolle tijd kwijt zijn aan het begeleiden en instrueren van een ontwerper. Het is daarom belangrijk duidelijk je wensen uit te spreken.
Zie het als die reclame van Royal Club met ‘doe mij maar een drankje’. Je krijgt nooit wat je echt wilt als je zegt ‘doe mij maar een logo’. Als je duidelijk jouw wensen doorgeeft kom je sneller tot een eindproduct waar jullie allebei trots op kunnen zijn.
2) Bundel je feedback.
Als ondernemer komt er veel op je af. Je wilt in die drukke tijd uiteraard zo effectief mogelijk werken. Eindeloze mailwisselingen met een ontwerper kost jou teveel tijd en is overbodig. Heb je een ontwerpvoorstel binnen gekregen? Ga er even rustig voor zitten, bundel je feedback en bespaar zo tijd (en geld). Vaak is een aanpassingsronde in de prijs meegerekend, maar mocht dat niet het geval zijn is dit de beste manier van werken. Jouw ontwerper kan aangeven hoeveel tijd hij/zij aan jouw aanpassingen kwijt is en duidelijk communiceren wat de kosten voor deze aanpassingen zullen zijn. Bovendien is gebundelde feedback veel makkelijker snel te verwerken. Dat betekend minder uurwerk en een snellere oplevering. Zo kun jij sneller patsen met jouw (nieuwe) huisstijl.
3) “Ik ontvang graag het logo in jpeg”
Het allervervelendst is natuurlijk als je -na uitvoerig overleg- een logo hebt laten maken waar je niets mee kunt. Geloof mij, het komt vaker voor dan je denkt. Er zijn genoeg platforms (ik noem geen namen 😉 ) waar je makkelijk en goedkoop een logo kunt laten maken. Vaak resulteert dat in een in Photoshop gemaakt logo wat je in print- en drukwerk niet goed kunt verwerken. Vraag daarom altijd om een net mapje met de juiste bestanden (.eps, .jpg en .png) van jouw logo voor drukwerk en webgebruik. Een goede ontwerpen kan je dat altijd leveren.
4) Denk verder dan je design.
Yes, je logo en huisstijl is compleet! Je kunt van start. Alleen met wat? Voor je het weet ben je op zoek naar een drukkerij, moet je bedenken welke papiersoort je het beste kunt kiezen en welke plugins jouw website nodig heeft. Je hoeft het echt niet allemaal zelf te bedenken. Ervaren ontwerpers hebben al veel bedrijven geholpen en weten wat jij nodig zou kunnen hebben. Maak gebruik van de kennis en netwerk van jouw ontwerper en laat je adviseren.
5) Inspireer en laat je inspireren.
Een creatieveling zit altijd vol met leuke ideeën! Voor het zogenaamde ‘out of the box’ denken worden bij sommige bedrijven zelfs creatieven ingehuurd (tijdens bijvoorbeeld de ‘Fishbowl techniek’) om tijdens reguliere meetings mee te denken. Zit je even vast en weet je niet welke richting je op wilt in de ontwikkeling van jouw bedrijf? Denk er dan eens over na om met een creatieveling te sparren. Wie weet krijgen jullie er allebei nog nieuwe ideeën van.
Op zoek naar een nieuwe huisstijl? Of kan jouw huidige design wel een upgrade gebruiken? Neem contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.