Starten met bloggen: meer webverkeer, blog backlinks en het aantal woorden
Bloggen is één van de beste manieren om traffic naar jouw website te genereren. Door actief te bloggen kun je jouw website relevant houden. Een doorlopende stroom van nieuwe content zorgt er namelijk voor dat Google je doorlopend weet te vinden. En wanneer je slim inspeelt op recent nieuws kun je er zelfs voor zorgen dat jouw website hoog op de lijst van waardevolle online bronnen staat voor deze zoekmachine. Wat maakt nu een goede blog?
Als eerste: zie bloggen alsjeblieft niet als een manier om je product aan de mens te brengen. Probeer jouw blogs vooral informatief te houden, zonder overdadig te verkopen. Speel bijvoorbeeld in op een herkenbaar probleem en probeer aan te geven hoe je een dergelijk probleem of bepaalde situatie kunt benaderen of oplossen. Geef je lezer een aantal handige tips, zonder teveel prijs te geven. Maar maak het uiteraard wel inhoudelijk genoeg! Zo kun je jouw doelgroep ervan overtuigen dat ze met jouw bedrijf de juiste dienst, of het juiste product in huis halen. En dan zonder jouw product of dienst direct te laten zien.
Hoe maak je een goede blog?
Wil je echt opvallen tussen alle berichten die online de wereld in worden gestuurd? Dan is het natuurlijk het beste om in te spelen op recente gebeurtenissen. Er gebeurd echter veel in de wereld en actief bloggen betekent niet dat je voor elk nieuwtje een blog moet schrijven. Het is belangrijk om het relevant te maken voor jouw business. Is er iets gebeurd wat effect heeft op de markt waarin jullie je bevinden of zijn er ontwikkelingen in jullie vakgebied? Schrijf daar dan een interessante blog over. Alleen op die manier kun je jezelf (en jouw bedrijf) profileren als een waardevolle informatiebron voor geïnteresseerden.
Met bloggen meer verkeer naar je website
‘More’ is in het geval van bloggen wel echt ‘more’. Want des te meer relevante online content je deelt, des te meer webverkeer er zal gaan richting jouw website. Hoeveel keer je idealiter zou moeten bloggen hangt uiteraard wel af van hoeveel relevante onderwerpen je weet te vinden. Maar om je een idee te geven: bedrijven die 16 of meer blogposts per maand publiceren ontvangen maar liefst 3,5 keer meer verkeer dan bedrijven die maar vier blogposts per maand plaatsen. Dat is natuurlijk best een werkje, al die blogs schrijven. Maar troost je: bedrijven met blogs genereren überhaupt 55% meer website bezoeken dan bedrijven die geen blogs hebben. Iets doen levert je dus altijd wat op.
Blog backlinks en SEO blog
Wanneer je echt relevante informatie deelt kan het betekenen dat mensen deze informatie ook graag met anderen willen delen. Het is altijd fijn als mensen jouw content delen, maar het is nóg fijner als andere websites naar jouw blogs verwijzen. Deze zogenoemde backlinks werken namelijk als een soort bewijsvoering voor Google. De zoekmachine schat naar aanleiding van jouw backlinks in dat jij kennelijk interessante informatie te delen hebt. Zo weet Google dat jouw blogs de moeite waard zijn om voorrang te geven richting hun gebruikers. Door te bloggen vergroot je de kans dat andere bedrijven jouw content willen delen. Bedrijven die regelmatig bloggen krijgen dan ook maar liefst 97% meer backlinks.
Niet alleen de kans op backlinks is groter wanneer je actief blogt. De kans dat je gevonden wordt in zoekopdrachten zal, wanneer je het goed speelt, uiteraard ook groter worden. Door blogs te plaatsen maak je meer informatie online beschikbaar om te doorzoeken (ook wel ‘indexeren’ genoemd binnen online marketing). Deze informatie kan Google dan handig gebruiken voor het toepassen in zoekopdrachten. Door je blog content slim op te knippen in verschillende alinea’s, met relevante titels, stuur je de zoekmachine de juiste kant op. En door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden weet je het juiste publiek op de voor hen meest relevante pagina’s te krijgen. Zo voorkom je dat bezoeker snel afhaken, ofwel: een hoge bounce rate. Websites met blogs hebben 434% meer geïndexeerde pagina’s.
Blogs maken met het juiste aantal woorden
Hoeveel woorden is nu eigenlijk voldoende om je blogs goed te laten presteren? Vroeger moest je vooral rekening houden met weinig woorden omdat het anders mensen snel deed afhaken. Dit had met name te maken met de tijdsgeest. Artikelen online lezen was nog niet bij iedereen de gewoonte geworden. Tegenwoordig zijn we er wat meer aan gewend geraakt en scannen de meeste mensen online teksten eerst door om te bepalen welk deel ze willen lezen. Dat we anders lezen is dus belangrijk om te weten.
Het gemiddeld aantal woorden van de best presterende content is hoog. Dat ligt namelijk tussen de 1.140 en 1.285 woorden. Veel meer dan in het verleden, toen zat je met 800 woorden al aan een goed aantal. Deze online artikelen zorgen voor meer zichtbaarheid, backlinks en uiteindelijk ook een betere conversie (mocht je een call to action hebben toegevoegd). Lange artikelen bevatten immers meer verdiepende informatie. Zo kan Google de content aan een breder en/of groter publiek tonen. Dat is een voordeel, maar zorgt er tevens ook voor dat je wel bewust moet omgaan met wie er naar welk stukje content toekomt. Dit kun je makkelijk oplossen door je blog op te splitsen in heldere kopjes. Dan weten lezers snel de juiste content blokken te vinden.
Kortom: Zakelijk bloggen is een handige manier om meer verkeer naar je website te krijgen. Ze helpen je zichtbaarheid bij het juiste publiek te verhogen en leveren een enorme bijdragen aan de linkbuilding strategie van jouw bedrijf. Ben je benieuwd naar de voordelen van bloggen? Bekijk dan zeker even deze video:
Wil je graag starten met bloggen maar weet je niet welke onderwerpen je moet aankaarten? Of wil je liever dat iemand anders jou helpt bij het maken van de juiste blogs? Neem gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.
PS: Alle bovengenoemde data komt uit onderzoeken van het Londense bedrijf Solvid.