Vergeet click-bait content: ga voor diepgang

Vergeet click-bait content

Als je ervoor wilt zorgen dat jouw klanten zich betrokken en vertrouwd voelen bij jouw merk dan zul je content moeten maken. Nieuwtjes op jouw website, een goed gevulde nieuwsbrief en interessante social media posts bieden allemaal de kans om een band met jouw klanten op te bouwen.

Content maken vergt tijd en creativiteit. Tot nu toe kon je altijd terugvallen op gekke themadagen om een leuke inhaker voor te schrijven. Internationale Bellenblaasdag, Linkshandigendag en Wereld Kusdag: noem het maar op! En wil je helemaal relevant zijn.. dan speel je toch gewoon in op het hedendaagse nieuws? Helaas, deze easy way out kun je niet meer mee wegkomen. Er is namelijk een verschuiving gaande in de content die mensen wensen.

De juiste content laten schrijven
Consumenten verwachten steeds meer inhoud van de merken die ze volgen. Ze willen weten hoe het bedrijf is ontstaan en waar je voor staat. Hedendaagse consumenten zijn van mening dat merken bewust bezig moeten zijn met wat ze doen en spreken merken ook aan als ze over de streep gaan in maatschappelijke kwesties als uitbuiting, uitputting van natuurlijke bronnen, het gebruik van plastic of ander duurzaamheidskwesties.

Content laten schrijven

Stiekeme onrecht of voor eigen gewin gaan is een no-go. Niet alleen omdat iedereen, in deze tijden van online activisme, je publiekelijk aan de schandpaal kan nagelen. Het is ook belangrijk om duidelijk naar buiten te brengen waar jouw bedrijf het voor doet. Jouw beweegredenen om je met jouw business, product of dienst bezig te houden zijn cruciaal in of de consument wel of niet van jou zal afnemen. Door verhalen te vertellen betrek je jouw publiek bij wat je doet.

Content strategie
Een verhaal vertellen kan natuurlijk alleen als je zelf weet waar jij voor staat. Wellicht wordt bij de onboarding van jouw nieuwe personeel het verhaal van jouw bedrijf al uitbundig verteld of ben je al actief bezig dit gevoel met hulp van employer branding naar buiten te brengen. Maar diepgang in jouw verhaal vraagt bedrijven ook om te kijken naar een andere manier van invulling geven aan hun social media strategie. 

Click-bait teksten en vluchtige posts hebben hun beste tijd wel gehad. Social media posts die zich richten op een simpele ‘like’ of ‘hartje’ slaan de plank geheel mis. Het publiek wil inhoud en interactie! Lange, inhoudelijke content heeft de voorkeur. Sterker nog, lange verhalen van meer dan 3.000 woorden krijgen 4x meer shares dan kortere (900-1.200 woorden) teksten, zo blijkt uit onderzoek van SEMrush. Diepgaande verhalen helpen de betrokkenheid van het publiek te bevorderen.

Pas je content strategie aan, ook als mensen gewend zijn elke dag van je te horen. Werk met kwaliteit, niet kwantiteit. Deel liever minder met meer inhoud dan veel loze, vlugge teksten. En probeer jouw social media zo interactief mogelijk te maken. Betrek je volgers in jouw posts of verzin een online campagne waarin zij de hoofdrol spelen. Jouw klanten zijn jouw verhaal, maak ze er dus ook gerust onderdeel van.

Ben je niet altijd in de gelegenheid om inhoudelijke website teksten te laten schrijven? Of ben je op zoek naar de juiste contentstrategie voor jouw bedrijf of organisatie? Neem dan even contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.

Leave a Comment