Wat is het nut van LinkedIn voor bedrijven?
Linkedin is wereldwijd sterk gegroeid. Er zijn de laatste drie maanden namelijk 15 miljoen nieuwe leden bijgekomen, waardoor het totale aantal nu op 675 miljoen staat. Het kanaal heeft wel al jarenlang moeite met het actief houden van hun leden. Het werd namelijk nog vaak gezien als een online cv: eenmaal gemaakt was het werk gedaan en keek je er niet meer naar om. Nu lijkt daar verandering in te komen. De engagement begint steeds beter te worden, zeker nu het een bron van informatie begint te worden. Sterker nog, 6 op de 10 gebruikers zoeken via LinkedIn naar inzichten die relevant zijn voor hun industrie.
6 van de 10 gebruikers zoeken via LinkedIn naar inzichten die relevant zijn voor hun industrie
Social media voor bedrijven
De stijging kan een teken zijn dat mensen op zoek zijn naar een medium waarbij een professionele manier van communiceren de overhand heeft. Kunnen we stellen dat, in een overdaad aan kattenvideo op Instagram en babyfoto’s via Facebook, de internetgebruiker wellicht op zoek naar iets meer inhoud? Tegelijkertijd geven critici aan dat ze de berichten steeds meer zien verschuiven naar een casual tone-of-voice. En ja, we hebben allemaal weleens zo’n oom voorbij zien komen die het nodig vond zijn persoonlijke mening of avonturen te verkondigen op LinkedIn.
LinkedIn gebruiken als bedrijf
Het is duidelijk dat de gebruikers op Facebook anders zijn dan gebruikers op LinkedIn. Maar hoe werkt dat voor bedrijven? Als bedrijf zijnde is het zaak om een balans te vinden tussen informatief zijn zonder teveel jezelf te verkopen. Om meer mensen te bereiken, en zo leads te generen, zul je wel actief moeten zijn op jouw kanaal. Je wilt natuurlijk dat jouw berichten het liefst zonder adverteren door zoveel mogelijk mensen gezien worden. Er zijn een aantal manieren om jouw interactie te verbeteren. Op volgorde van de meeste effectiviteit, met dank aan SocialPilot:
- Een link delen. Door via jouw post een link te delen vergroot je de engagement met 200%.
- Het delen van een foto. Beelden spreken meer tot de verbeeldingen dan alleen een tekst. Door een mooie afbeelding (met de nadruk op mooi, lieve mensen) toe te voegen verhoogd de kans op een reactie met 98%.
- Een vraag stellen. Logischerwijs natuurlijk ook een mooie booster. Sluit je bericht af met een vraag en je hebt 50% meer kans op interactie.
B2B gebruikers geven aan dat 80% van hun social media leads via LinkedIn binnenkomen.
Basis blijft dat LinkedIn gebruikers liever niet worden lastig gevallen met quizzes, trouwfoto’s of memes. Ze zijn vooral op zoek naar waardevolle content om te lezen. En als leden het kanaal steeds meer als informatiebron gebruiken biedt dat natuurlijk fantastische mogelijkheden voor bedrijven. Professionele Business to Business (B2B) gebruikers geven aan dat 80% van hun social media leads via LinkedIn binnenkomen. In vergelijking: dat is maar 13% via Twitter en 7% via Facebook. Een klein goudmijntje dus.
Meer tips over het maken van passende content voor jouw social media kanalen? Lees dan deze blog met 5 tips voor content die jouw klanten willen lezen.
Wil jij ook LinkedIn gebruiken om het bereik van jouw bedrijf of organisatie te vergroten? Neem dan even contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.