Klanttevredenheid: het vaak vergeten deel van leadgeneratie

Ieder bedrijf wil groeien en nieuwe klanten werven. En bij veel organisaties ligt dan ook sterk de focus op leadgeneratie. Door deze extreme focus op leadgeneratie wordt vaak een heel belangrijk onderdeel vergeten. Ik heb het dan over het deel ná de leadgeneratie, namelijk de klanttevredenheid.

Misschien verkoop je in jouw ogen wel de meest fantastische producten, maar als de koopervaring niet goed is dan heb je daar helemaal niets aan. Een negatief moment blijft nu eenmaal langer hangen dan een positief moment. Eén lullige ervaring en de klant haakt af. Dan zul je danken: ‘Eén klant verloren is niet zo’n drama’, maar deze klanten vertellen over het algemeen hun negatieve ervaring door aan anderen. Eén klant zijn of haar vervelende ervaring kan je zo dus een gigantische reputatie schade opleveren.

Tevreden klanten zijn goud waard

Bedrijven onderschatten vaak hoe belangrijk het is om een jouw volledige klant contact cyclus zo prettig mogelijk te maken. Een tevreden klant is meer waard dan een nieuwe klant. Bij een gemiddelde webshop blijkt zelfs bijna 40% van de omzet te komen uit tevreden, terugkerende klanten. Over het algemeen blijkt het grootste deel van de omzet bij bedrijven vaak afkomstig te zijn van bestaande klanten. Een tevreden klant is dus ontzettend waardevol. 

Lange termijn zekerheid

Zakenrelaties op een persoonlijke manier aandacht geven biedt kansen. Je creëert klantloyaliteit, versterkt de relaties én help deze te behouden. Zie leadgeneratie als een goede film. Een goede film moet sterk van start gaan, het verhaal moet boeiend blijven en uiteraard een fantastische einde hebben. In het beste geval, als het écht een goede film is, dan overwegen de meeste mensen om meer films van deze regisseur te gaan bekijken.

Als er niemand binnen jouw team beschikbaar is om de verdere contactmomenten af te handelen dan is leadgeneratie niet meer dan een quick win. Het helpt je op de korte termijn, maar zal jouw geen zekerheid geven om het bestaan van jouw bedrijf op de lange termijn zeker te stellen.

Probeer daarom niet alleen een killer binnenkomer in te richten, maar luister de gehele route naar de problemen van jouw klant. Zoek onderweg naar oplossingen die voor hen werken zorg ervoor dat de klant uiteindelijk ook écht tevreden is. Een nieuwe klant is pas tevreden als het hele verhaal klopt. Breng dan ook het volledige verhaal in kaart en optimaliseer je complete customer journey voordat je met jouw leadgeneratie campagne van start gaat.

Ben je op zoek naar een manier om nieuwe klanten te werven en te behouden? Neem dan gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.

Leave a Comment