Een goed converterende website: vergeet jouw ‘why’ en focus op jouw ‘what’!
Wellicht ben je bekend met het principe waarbij je als bedrijf zijnde op zoek gaat naar jouw ‘why’ om een ‘purpose’ toe te voegen aan jouw organisatie. Belangrijk, omdat klanten in deze tijd op zoek zijn naar meer diepgang bij de merken waar ze van af nemen. Bedrijven etaleren echter te pas en te onpas hun -vaak abstracte- missie of visie op hun website. En daar gaat het vaak mis.
Focus op wat je te bieden hebt
Als je jouw potentiële klanten zou vragen waar ze naar op zoek zijn, dan heeft dat vrij weinig te maken met een vaag omschreven missie of de visie die een oprichter in omschrijft ook vaak niet wat je de consument daadwerkelijk kunt bieden. Daar dit een prominent onderdeel van jouw website haken er relatief veel mensen binnen no-time af.
Wanneer een potentiële klant op jouw website beland heb je maar een paar seconden de tijd om duidelijk te maken wat ze van je af kunnen nemen en wat ze daaraan hebben. Die paar seconden zijn cruciaal in of blijven hangen of niet. Weet je dit direct duidelijk te maken dan is de kans uiteraard groter dat ze uiteindelijk van je zullen afnemen.
Wanneer is jouw ‘why’ wel relevant?
Jouw ‘why’ is belangrijk voor jouw merkwaarde en interne communicatie. Het helpt om jouw merk op de juiste manier te laden en binnen het bedrijf een gezamenlijk doel na te streven. Het is belangrijk om te weten op welke punten jouw ‘why’ het meest relevant is en op welke plekken je deze idealiter zou moeten laden.
De meeste bedrijven gebruiken hun ‘why’ voor personeel- en klantbinding. Betrokken personeel gelooft in de visie van het bedrijf en is trots om ervoor te werken. Ze delen hun positieve ervaring idealiter dan ook naar buiten toe.
Consumenten schaffen in eerste instantie iets aan waarvan ze verwachten dat ze er iets aan hebben. Ze verkondigen het echter pas aan anderen wanneer ze een positieve ervaring met jouw product of dienst hebben. Een onderdeel van deze positieve ervaring is ook affiniteit met jouw bedrijf. Het is dus waardevol om jouw merkwaarde te laden op plekken waar jouw ‘fans’ zich bevinden. Dat kunnen forums zijn, maar zeker ook social media kanalen.
Geef jouw ‘what’ een prominente plek
Ga jouw website niet te veel los in vertellen wie je bent, maar laat jouw consumenten weten wat ze aan jou hebben. Bezoekers gaan namelijk nooit jouw gehele website lezen en door je ‘why’ een te prominente rol te laten spelen loop je waardevolle klanten mis. Focus op hoe je de problemen van jouw consumenten kunt oplossen en maak bovenaan jouw website direct duidelijk wat ze aan je hebben.
Heb je meer nodig om te vertellen wat je jouw klant kunt bieden? Overweeg dan eens een korte video toe te voegen die visueel weet te vertellen wat je aanbiedt en oplost. Of probeer de aandacht van jouw bezoeker vast door gebruik te maken van goede tussenkoppen. Dan kunnen ze makkelijk jouw website teksten scannen op wat ze belangrijk vinden om te lezen.
Kortom: maak jouw ‘why’ onderdeel van jouw merkwaarde, maar maak het geen prominent onderdeel van de content van jouw website. Voeg in die plaats jouw ‘what’ toe voor een betere conversie.
Ben je op zoek naar een manier waarop je meer waardevolle bezoekers naar jouw website kunt trekken? En heb je hulp nodig bij het toevoegen van jouw ‘what’? Neem dan even contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.