TNW 2018 | Connected branding: stel de consument centraal.
Big data is big business. En wat je als bedrijf met deze data doet is belangrijk. Het kan helpen jouw consument beter te begrijpen. En als je de consument beter begrijpt kun je gerichter contact met ze zoeken.
Een random campagne de wereld in gooien waarin je jouw product of dienst aanprijst kan tegenwoordig echt niet meer. Dit moet gepersonaliseerd zijn. Het is de tijd van ‘connected brands’. Zo verteld Mike Rigby van R/GA. Traditionele media werkte van boven naar beneden: het bedrijf wilde wat vertellen en de consument ontving. Vandaag de dag werken merken van beneden naar boven. Ze beginnen bij de consument om zo beter te begrijpen waar zij behoefte aan hebben. Daar stemmen ze hun media uitingen op af.
Ook Tricia Wang van o.a. Sudden Compass beaamd dit in haar presentatie. Zij licht een voorbeeld toe waarbij ze gevraagd werd een wasmiddel merk te helpen met hun nieuwe marketing strategie. Het bedrijf had zelf de aanname gedaan dat ‘niemand wassen leuk vind’ en wilde met deze stelling een nieuwe campagne inzetten. Wang trok deze conclusie in twijfel. Zij nodigde ze het bedrijf uit een aantal dagen in een zogenaamde ‘laundromat’ te vertoeven. Daar kwamen ze gelijk tot nieuwe inzichten. Deze wasserette werd gebruikt om te socializen, eenzaamheid te doorbreken en gezelschap te zoeken. Sommige mensen hadden zich zelfs helemaal opgedirkt in de hoop er de liefde van hun leven te ontmoeten. Het merk had hun strategie hierna uiteraard geheel veranderd.
Elke gebruiker is uniek en niet alles is te vangen in digitaal gedrag. Wil je beter jouw consument aanspreken? Kijk dan ook eens om je heen! Stap naar buiten en praat met jouw doelgroep. Want zoals Tricia Wang terecht aangaf: wil met jouw bedrijf alleen optimaliseren of ook groeien?