TNW 2018 | Versterk de klantervaring met de kracht van verbeelding.
Het internet is uitgevonden om grenzen te verkleinen en kennis wereldwijd beschikbaar te stellen. Want als we kennis delen kunnen we samen werken aan doorbraken in innovaties. Zo zijn vele technologische ontwikkelingen ook ontstaan: door het delen van kennis kon men steeds weer een stukje verder komen in het proces. Technologische ontwikkelingen gaan hard. Virtual Reality, Artificial Intelligence en CryptoCurrency: allemaal ontwikkelingen van deze tijd. Op veel van deze technieken kunnen wij nog niet helemaal grip krijgen. En dat is niet erg.
Bryce Bladon van CryptoKitties erkent dat de meerwaarde van deze nieuwe technieken soms moeilijk is uit te leggen. Hij is van mening dat we simpelweg het experiment moeten aangaan om collectief verder te komen. Makkelijk gezegd dan gedaan, want welke ontwikkeling heeft de toekomst? En hoe kun je meeliften in het succes van deze nieuwe digitale evoluties? Blockchain, VR en AI: het is een stuk moeilijker uitleggen als men niet weet hoe deze dingen werken. Bladon is van mening dat sommige uitvindingen simpelweg gebruikt moeten worden om mensen het nut ervan te laten inzien. Zo heeft hij dat ook gedaan met CryptoKitties. Door er een tastbaar product (een digitaal huisdier) van te maken is de waarde (bitcoin) van het product opeens veel duidelijker geworden. Met deze ditiale katjes kun je fokken, handelen en ruilen alsof het echte producten waren. Dat bleek een succes. Mensen wilden meedoen en er ontstond zelfs een heel scala aan imitaties.
Het vergt echter een hoop lef en creativiteit om iets ontastbaar tastbaar te maken. De meeste van deze succesverhalen komen van kleinere bedrijven. Iemand op een zolderkamertje die ergens potentie inzag, een startup met een goed idee of een kleinere partij met een innovatief bedrijfsmodel. “Het alternatief voor wat de grote reuzen doen is niet te vinden bij grote reuzen” aldus John Collison van Stripe. Hij is van mening dat kennis meer en meer gedeeld moet worden. En zeker vanuit grotere bedrijven. Alleen als grote bedrijven zich openstellen voor de kleine initiatieven kunnen we blijven ontwikkelen.
Ook Dr. Nelly Ben Hayoun gelooft dat de jongere generatie het experiment moeten kunnen blijven aangaan. Daar kan het bedrijfsleven dan van profiteren. Zij is zelfs van mening dat het al mis is gegaan bij de manier van opleiden. Omdat opleidingen steeds duurder zijn geworden kunnen minder mensen gebruik maken van deze kennis. Een gemiste kans om talenten aan betekenisvol werk te helpen. Zij is een gratis universiteit begonnen waarbij ze een selecte groep van creatievelingen helpt hun talenten verder te ontwikkelen. Ze hoopt zo de ‘leiders van de toekomst’ te creëren. Zij die het verschil (zullen) maken.
Digitale ontwikkelingen als Bitcoin, AI en VR kunnen meewerken aan een verbeterde klantervaring. De effecten van veel van deze ontwikkelingen zijn echter nog moeilijk te meten. Als ik de sprekers van The Next Web moet geloven valt technologie hierin echter niets te verwijten. Het zijn vooral de misverstanden en onbegrip waardoor er teleurstelling is bij deze experimentele marketing inspanningen. Als jouw campagne iets neer heeft gezet wat er echt toe doet, dan word dit vaak hoe dan ook opgepakt door de media.