Omgaan met marketing in de digital age
Het grote voordeel van digitaal adverteren is dat je zo nuttige informatie kunt verzamelen. Met deze data kun je inspelen op consumentengedrag. Het klakkeloos voorschotelen van jouw verhaal is achterhaald. Via digitale advertenties kun je op de langere termijn waarde toevoegen aan jouw merk. Dat is ontzettend waardevol voor de groei van je bedrijf. Vergeet retargetten met een upsell: het gaat erom de consument echt te helpen! Vragen als ‘Hoe kwamen ze (de consument) op mijn campagnepagina terecht?’ en ‘Waar waren ze naar op zoek? Waarom konden ze niet vinden wat ze zochten met het bezoeken van mijn campagnepagina?’ helpen jouw merk verder. Deze vragen kun je beantwoord krijgen door op een slimme manier de data van jouw campagne te analyseren. De truc is in te spelen op de behoeftes van de consument en een betere interactie te creëren tussen jou en de klant.
Succesvolle ondernemingen als Uber an Airbnb zijn ontstaan vanuit product development. Dit soort bedrijven leggen hun focus op ondernemen en dienst verlenen aan hun klanten. Hun focus ligt niet op managen en targets halen. Het gaat er in de basis ook niet om hoe je jouw product of dienst verkoopt, maar om hoe het is ontworpen. Uiteindelijk is het de consument die er gebruik van moet maken. Als je teveel sales gericht bezig bent loop je het risico operationele problemen niet meer te zien. “Ons product of dienst is goed, we moeten het alleen op de juiste manier verkopen.” – is de slechtste strategie die je kunt hebben. Ik heb het echter vaak genoeg langs zien komen. Tegenwoordig gaat marketing over product verbetering en service gerichtheid.
Met het juiste klantinzicht en heldere doelstellingen kun je weer helemaal in de markt staan. Kan jouw bedrijf wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van een (digitale) merkstrategie? Stuur mij een mail: ingrid@thinkred.nl.