Content creatie: 5 tips om social content te maken die jouw klanten willen lezen.

Nu de nieuwe privacy wetgeving is ingegaan en iedereen zijn aanmeldingen op nieuwsbrieven heeft laten verlopen (ja, we hebben ons er allemaal schuldig aan gemaakt;)) is het best een uitdaging geworden jouw klanten te bereiken. Een directe manier om een connectie te maken met jouw klant is via social media. Omdat het echter zo laagdrempelig is, loop je wel het risico om de aandacht van je waardevolle volgers kwijt te raken. Hoe houd je jouw social kanalen boeiend?
 
 

Voordat ik losbarst in hoe je jouw social publiek kunt boeien is het goed om te weten wat nu eigenlijk het meest waardevol is. Bij elk kanaal (Facebook, LinkedIn, Twitter etc.)is het gebruik verschillend, dus elk kanaal hecht ook aan andere activiteiten de meeste waarde. Er is wel 1 universele basis: interactie! Veel reacties op jouw post geeft aan dat mensen het er graag over hebben. Dit word online als ‘betekenisvolle informatie’ beschouwd en dus eerder aan jouw publiek laten zien. Over het algemeen zijn video’s ook het meest populair op Facebook en komen hier logischerwijs ook de meeste reacties op.
 

1. Stem jouw post af op het kanaal
 
Alle kanalen hebben een bepaalde meerwaarde in het leven van de consument. Zo is Twitter een manier geworden om de meest actuele nieuwsberichten te ontvangen en heeft Facebook een familie-georiënteerde status gekregen. Niet elke content zal dus op elk kanaal werken. Het hoeft echter niet te betekenen dat je voor elk kanaal eigen content moet laten maken. Je kunt een bericht op verschillende manieren verpakken. Door een andere toon aan te houden of een ander medium (bijvoorbeeld een korte animatie i.p.v. een artikel) te kiezen kun je dezelfde mededeling op allerlei kanalen inzetten.
 

2. Vergeet jouw merk of product
 
Een persoonlijke klik is belangrijker dan ooit. De consument is online dan ook niet op zoek naar verkooppraatjes. Het meest waardevolle van jouw social kanalen is de band met jouw klant. Niet voor niets zijn de grootste bedrijven van nu het meest populair op social media. Door hun positieve online imago zijn ze alom geprezen en bekend geworden. Vergeet dan ook jouw merk of product en voorzie jouw kanaal van nuttige informatie. Onderzoek wat jouw consument dwars zit en wat hij/zij zou willen weten en pas daar de content op aan.
 

3. Wees relevant
 
Het is goed te bepalen welke onderwerpen voor jouw bedrijf belangrijk zijn en hier informatie over te blijven verzamelen. Verkoopt jouw bedrijf voedingsmiddelen? Hou je dan ook bezig met de ontwikkelingen op deze markt! Dat kan gaan over de laatste foodblogger trends tot de ontwikkelingen in de politiek wat betreft verpakkingsmateriaal voor voedingsmiddelen. Niets zo vervelend om als bedrijf achter te lopen met kennis en informatie over de ontwikkelingen binnen de branche. Er zijn tegenwoordig ook een aantal handige newsfeed dashboards, zoals Feedly, waar je deze informatie kunt verzamelen om zo op een makkelijke manier relevante content te vinden.
 
 

4. Informeer
 
Welke zaken zijn voor jouw consument relevant? Informeer over specifiek die onderwerpen. Je kunt op een snelle manier wat interessante onderwerpen vinden door simpelweg op wat forums of andere kanalen rond te neuzen. Zo heb ik voor een bedrijf in autoveiligheidsproducten op diverse manieren aangekaart wat mensen nu eigenlijk wel of niet verplicht in hun auto moeten hebben als ze door Europa reizen. Dat is informatie waar mensen echt wat aan hebben en dat merk je ook in de interactie.
 

5. Deel positive vibes
 
Heb je een leuk gesprek gehad met een partner waar jullie al lang mee samenwerken? Of zijn er een aantal collega’s die gezamenlijk meedoen aan een marathon? Deel het! Niets zo fijn om af en toe gewoon even het gezicht achter het bedrijf te laten zien. Een social kanaal is immers verbonden aan het persoonlijke profiel van jouw consument. De persoonlijke kant van jouw bedrijf af en toe te laten zien schept dan ook een band met jouw klanten. En deze (vertrouwens)band kan ervoor zorgen dat jouw volgers heuse ambassadeurs en uiteindelijk ook terugkerende klant blijven.
 

Met deze vijf tips kun je op een makkelijkere manier jouw social kanalen vullen. Is jouw bedrijf net begonnen met hun social media kanalen? Stel dan gelijk een goede content strategie voor jouw bedrijf op. Hierin kun je bepalen wie jouw doelgroep precies is en wat ze bezighoud. Op die manier weet je wat de allerbeste werkt en kun je snel van start.
 

Kan jouw bedrijf wel wat hulp gebruiken bij het opzetten en bijhouden van de social kanalen? Neem dan gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.

Leave a Comment