Hoe misvattingen jouw marketing strategie beïnvloeden
Op het derde Dept Festival van vrijdag 31 augustus zijn verschillende sprekers aan het woord geweest. Een overkoepelend thema van de sprekers was ethiek en onbevooroordeeld zijn. Hieronder mijn bevindingen.
We doen allemaal ons best onbevooroordeeld naar onze omgeving te kijken. Zeker als bedrijf zijnde is het heel belangrijk objectief te zijn. Soms nemen echter niet kennis & feiten, maar vooroordelen de overhand.
Misvattingen
Anna Rosling Rönnlund van Gapminder verteld over het feit dat wij leven in een aantal misvattingen. Misvattingen als dat het slechter gaat in de wereld en de populatie maar toeneemt. Als de daadwerkelijke cijfers ernaast worden gehouden, blijken de misvattingen die wij hebben niet waar te zijn. We hebben een verkeerd beeld van wat het gemiddelde zou zijn. Hoe komt het dat we dit verkeerde beeld hebben gekregen? En hoe doorbreek je dit?
Het is best moeilijk om een juiste voorstelling van de wereld de hebben. Vooral omdat de media ons voedt met buitengewone berichtgevingen. Zelfs Google geeft geen goede weergave van wat representatief is voor het gemiddelde. Bovendien, als je het gemiddelde huishouden wilt aanspreken ben je misschien teveel bezig met zoeken naar bevestiging van jouw vooroordelen. Volgens Lisanne Maatman kunnen wij wat objectiviteit betreft ook helaas niet rekenen op AI. Machines kijken namelijk naar menselijke data om hun berekeningen te maken. Zij worden gevoed door menselijke geschiedenis en gedragingen. Het zorgt er soms voor dat zelfs data niet geheel objectief is.
Ethisch denken
Als (online) marketeer is het belangrijk het gedrag van de consument in kaart te brengen. De vraag is echter: wat weten wij nu écht van iemand naar aanleiding van zijn of haar online gedrag? En waar ligt de morele grens bij wat wij de consument aanbieden? De consument heeft de verwachting snel precies te kunnen vinden wat zij nodig hebben als ze online zoeken, aldus Philip Missler van Amazon Media Group. Hoe werkt dat echter als je alcohol aanbiedt aan een herstellend alcoholist, simpelweg omdat hij of zij voorheen veelvuldig online alcohol bestelde? Iedereen is het ermee eens dat het niet helemaal jofel is om zo iemand weer te verleiden tot het drinken van alcohol. Toch gebeurt het.
Als bedrijf zijnde moet je niet vergeten dat wat in het nieuws te zien is, niet een reflectie is van de ‘norm’. De media geeft uitzonderlijke situaties weer. Alleen door middel van feiten en kaders kunnen we doelgroepen en gemiddelden in de juiste context plaatsen. Daarbij is het zonder (menselijke) gezond verstand nooit goed om alleen op basis van data jouw klant bepaalde promoties te presenteren. Weten wat er echt speelt in de wereld van jouw doelgroep en daarbij ook rekening houden met ethiek is de beste manier om objectief reclame te maken.