Is TikTok voor bedrijven een goed online marketing platform?
TikTok was dit jaar de meest gedownloade app in de wereld. De populariteit van het platform is dus groot en lijkt bovendien steeds groter te worden. Als bedrijf zijnde kun je er dan ook eigenlijk niet omheen: dit platform zul je op één of andere manier moeten toevoegen aan jouw marketingstrategie.
Net als elk social media platform heeft ook TikTok haar eigen stijl, doelgroep en effecten. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer je overweegt het platform professioneel te gaan gebruiken. Wat zijn de belangrijkste punten om te weten als je jouw bedrijf op TikTok wil profileren? Welke content past het beste bij dit platform? En is het bedrijf achter TikTok eigenlijk wel te vertrouwen? In deze blog neem ik je mee in de verschillende aspecten die je moet weten als het gaat om dit populaire social media platform.
Marketing via TikTok
Een groot verschil tussen de vroegere social media platforms en TikTok is de insteek. De gebruikers van TikTok zoeken namelijk niet naar nieuwe connecties of interactie. Ze zijn puur en alleen op zoek naar entertainment. Dat is ontzettend belangrijk om te weten als je met jouw bedrijf actief wil worden op het platform. Het interactieve aspect of het verkrijgen van het laatste nieuws is voor andere social media kanalen weggelegd. TikTok is een heus entertainment platform. Gebruikers staan dan ook niet te wachten op langdradige nieuwsitems of nieuwe volgers.
Nu je weet dat entertainment de basis is voor de gebruikers van TikTok zul je ook jouw verwachtingen moeten bijstellen. Op dit kanaal zul je niet zo gauw directe sales kunnen genereren. Het is met name een branding gericht platform. Recent onderzoek van TikTok gaf aan dat 34% van de gebruikers zelfs sceptisch is over branded content. Tegelijkertijd voelt 73% van de gebruikers wel sneller een goede band met de merken waarmee ze op dit platform interactie hebben. Je kan er dus met name werken aan de likability van jouw merk. Op een doorlopende manier je boodschap op luchtige wijze blijven laden kan lonend zijn. Met de nadruk op doorlopend, want gebruikers moeten je content 3-4 keer langs hebben zien komen voordat ze een aankoop doen. Met een beetje geluk en uithoudingsvermogen kun je mensen zover krijgen van je af te nemen.
Doelgroep en strategie
Een ander belangrijk aspect is de doelgroep. Het is waardevol om te weten voor wie je jouw content maakt. Want als je weet met wie je te maken hebt, kun je jouw content type hierop afstemmen. Hoewel er tegenwoordig ook steeds meer oudere generaties bijkomen is de doelgroep op TikTok over het algemeen vrij jong. Het merendeel van de TikTok gebruikers is dan ook tussen de 6 en 24 jaar. Je kunt er dus perfect de jongere generatie mee bereiken. Denk dan aan stages, afstudeeropdrachten en traineeships. Maar ook aan het feit dat je hiermee de toekomstige generatie van potentiële medewerkers kunt aanspreken. Op basis van jouw aanwezigheid op het platform kunnen ze het wellicht leuk vinden om voor jou te gaan werken. Zo heb je een streepje voor op andere bedrijven.
Content TikTok: wat je moet weten
Omdat TikTok een iets andere insteek heeft dan andere social media platforms is het algoritme ook anders. Het is een stuk toegankelijker. Het algoritme is zo ingesteld dat iedereen in principe viraal zou kunnen gaan. Het succes van jouw content is niet zozeer afhankelijk van het aantal volgers of je bereik. Je kunt relatief makkelijk opvallen op dit kanaal en hoeft in principe niet heel actief je community te onderhouden om op iemands feed terecht te komen. Het enige wat je moet doen is waardevolle content delen. Als bedrijf zijnde ben je dus minder geld kwijt aan webcare. Maar dat wat je daarop bespaard moet je dan wel weer investeren in het maken van goede content.
Dat gezegd hebbende: wat maakt nu goede TikTok content? Geheel in lijn met het publiek is TikTok heel gevoelig voor trends. Dat maakt het dan ook tricky om TikTok onderdeel te maken van je marketingstrategie. Je kunt eigenlijk niet zo goed vooruit plannen. Want dat populaire deuntje wat nu tot in de treure gebruikt wordt is wellicht volgende week weer passé. Gebruik maken van wat op dit moment hip is, of het nu een deuntje of filter is, kan absoluut helpen bij het vergroten van je bereik.
Wat verder goed is om te weten is dat het platform een heel ander type content vergt dan gebruikelijk. Het is ontzettend visueel gericht. De bijschriften van de video’s die je plaatst zijn maar bijzaak. Pas je content dus ook aan! Ga geen onduidelijke, ‘artistieke’ video’s delen waarbij alles pas duidelijk wordt als je het bijschrift leest. De video zelf is het medium. En kort is in dit geval altijd beter. Kortom: plaats verticale (!) video’s van maximaal 15 seconden waarbij het in de eerste paar seconden gelijk duidelijk is waar het over gaat.
Is TikTok gevaarlijk?
Tja, of TikTok gevaarlijk is ligt een beetje aan hoe je er zelf instaat. Je kunt stellen dat het kanaal wellicht net zo gevaarlijk is als elk ander social media platform. Dat ligt aan een aantal aspecten: de gegevens die je invoert om gebruik te maken van het platform, de data rondom je gedrag en de informatie die je deelt wanneer je post (lees: je eigen content).
Data is een beetje de rode lijn als het gaat om de privacy binnen elk social media platform. Maar de hamvraag is: is jouw data veilig bij TikTok? Door gebruik te maken van het platform geef je jouw informatie vrij voor gebruik voor TikTok en haar partners. Dat is niet anders dan hoe dit binnen Facebook of Twitter is geregeld. Een van de risico’s is een datalek. De data van elk online platform kan dan ook, ondanks veiligheidsmaatregelen, altijd gekaapt worden. Zodra je jouw (inlog)gegevens online ergens invoert ben je sowieso vatbaarder voor scams. Een kleine geruststelling: data breaches bij TikTok lijken vooralsnog vrij weinig te gebeuren.
De grootste zorg die veel wordt gedeeld door overheden is de connecties van het bedrijf met China. Ja, TikTok is nu eenmaal in handen van een bedrijf daar. De zorgen die gedeeld worden gaan met name over hoe de overheid van het land deze data naar wens kan verzamelen. Een beetje hypocriet wel, want dit is precies wat onder andere de Amerikaanse overheid ook lange tijd via Facebook heeft gedaan. Tegenwoordig hebben verschillende landen daarom ook een wat betere privacywetgeving ingericht rondom social media platforms. Oké, TikTok blijkt uit onderzoek van een Duitse data bescherming website wel meer te verzamelen dan de meeste social apps doen, zoals je IP en apparaatgegevens. Dat is data die veel andere apps sinds een aantal jaar niet meer mogen verzamelen. Alleen TikTok lijkt er vooralsnog met een hoop smoesjes mee weg te komen.
Het risico van social media
Wat heeft TikTok nu eigenlijk aan de data van de -merendeel- jonge gebruikers van het platform? Middels het algoritme kunnen ze natuurlijk gebruikers in bepaalde landen (politiek) gezien manipuleren. Een bekend fenomeen, want dat is via andere platforms in het verleden ook gedaan. Een reden waarom de DSA en DMA is ontstaan.
Een aanvullend dilemma is wel dat het gaat om een kwetsbare doelgroep die vatbaar is voor grooming. Maar zolang er ook nog steeds minderjarigen van hun ouders een Instagram account mogen aanmaken is dat een breder probleem. Dat laait dan weer de algemene discussie op of het verantwoord is dat ouders hun kinderen überhaupt op social media laten.
Kan de Chinese overheid via een app als TikTok spioneren op andere landen? Ik denk dat het naïef is om te denken dat ze dat niet al via vele andere wegen kunnen doen. Of TikTok een waardevolle aanvulling is op dit soort type praktijken is nog maar de vraag. Is TikTok een app die je misschien maar beter kunt vermijden? Als persoon, maar ook als bedrijf zijnde? Ik denk dat het hetzelfde is met elk platform. Educatie en bewustwording zal het gebruik van online platforms een stuk veiliger maken. Dat is iets waar nog zeker meer tijd en aandacht aan besteed mag worden. Wil je echt niet dat je data in handen kan vallen van anderen? Dan is geen gebruik maken van enige vorm van moderne technologie de enige optie.
De kans dat je als bedrijf zijnde met jouw aanwezigheid risico loopt op een platform als TikTok is vrij klein. Met de juiste type content en een heldere blik op jouw doelgroep kun je als bedrijf zijnde zeker iets waardevols halen uit jouw aanwezigheid op TikTok. En hopelijk heeft bovenstaande informatie je meer inzicht gegeven in hoe je jezelf het beste kunt profileren op dit populaire social media platform.