Gevonden worden op Google: ontwikkelingen in SEO optimalisatie

Organisch verkeer heeft een steeds prominentere plek in online marketing gekregen. Niet alleen vanwege de strenger wordende wet- en regelgeving. Ook de bestaande online platforms als Facebook en Chrome spelen de laatste tijd sterker in op de privacy wensen van hun gebruikers. SEO zorgt tegenwoordig dan ook voor een groot aandeel in het verkeer richting de online platforms waar bedrijven zich bevinden. Wat zijn de ontwikkelingen in deze wereld van zoekwoorden optimalisatie en waar moet je de zoal op inspelen?

ThinkRed Ontwikkelingen in SEO

Belangrijk om te weten is dat de wereld van online marketing continue veranderd. Daar waar het eerst belangrijk was veel korte blogs online te gooien voor meer webverkeer, kun je nu beter minder vaak langere, inhoudelijke blogs op je website zetten (daarover later meer). Deze wereld is eigenlijk blijvend in beweging. In deze blog neem ik je dus op globaal niveau mee in welke veranderingen er op dit moment spelen. Wil je wekelijks specifieke updates krijgen, dan raad ik je aan mijn Instagram of het Think Red LinkedIn kanaal te volgen.

Gelijk de beknopte samenvatting van dit artikel lezen? Klik dan hier.

Met content beter vindbaar online

Content is de nieuwe SEO. En dat beperkt zich niet alleen tot jouw website. Binnen de search engine results pages (SERPs) worden namelijk steeds meer contentvormen meegenomen.  Maar liefst 87% van de Google search resultaten gaan naar een diversiteit aan online publicaties. Denk dan aan rapportages, social media posts, infographics, nieuws items, video, wiki pagina’s of relevante afbeeldingen. Je weet dus nooit wat de gebruikers voorgeschoteld zal worden. Daarom is het hebben van een diversiteit aan content erg belangrijk geworden.

Maar voordat je lukraak wat de online wereld in gaat sturen: denk eraan dat het ook gaat om inhoud. Natuurlijk, we zijn online wel meer op zoek naar entertainment (kijk maar naar het succes van TikTok), maar het moet wel interessant zijn. Zeker als je als bedrijf zijnde content creëert. Zorg er dus voor dat de content die je maakt informatief en relevant is voor jouw publiek. En door inhoud te maken die de vragen van jouw doelgroep beantwoordt, krijg je al snel een boost in de Google ranking. De meest relevante vragen om te beantwoorden kun je via onderzoek achterhalen. In deze video deel ik een aantal handige tools die je aan content onderwerpen kan helpen.

De opkomst van lokale SEO

Lokale zoekopdrachten spelen een steeds grotere rol in online marketing. Sinds de pandemie is de wens om lokaal te winkelen logischerwijs groter geworden. Sommigen waren, wegens de restricties in hun bewegingsvrijheid, genoodzaakt om hun aankopen dichterbij te doen. Anderen kozen ervoor bewust ondernemers in hun omgeving te ondersteunen. Hoe dan ook, de trend zet zich nog altijd door. Mensen zoeken nog steeds graag naar winkels in hun omgeving. Inspelen op lokaal gerelateerde zoekopdrachten helpt dan ook bij te dragen aan de hedendaagse wensen van jouw klanten. Het optimaliseren van jouw website voor mobiel gebruik is hierin uiteraard wel een must.

Hoe werkt lokale SEO? Het is eigenlijk heel simpel. In plaats van dat je jouw zoekwoorden inricht op de wensen van de klant en wat jij ze kan bieden, richt je jouw zoekwoorden met lokale SEO op locatie gerichte zoekopdrachten die hierop inspelen. Dus niet alleen ‘sneakers kopen’, maar ‘sneakers kopen in Den Haag’. Zo trek je deze mensen naar een specifieke regio of locatie toe. Let echter wel op! Je kunt niet zomaar je SEO aanpassen op je website. Als je lokale SEO wil toepassen moet je ervoor zorgen dat je de juiste landingspagina’s beschikbaar hebt. Want met een lokale zoekopdracht hebben mensen wel de verwachting dat ze ook locatie specifieke informatie te zien krijgen. Stuur ze dus niet door naar je algemene website, maar maak een speciale pagina die inspeelt op de behoeften van de mensen op die locatie. Vertel ze meer over de locatie zelf, welke diensten of producten ze er kunnen vinden en hoe ze contact met deze locatie kunnen opnemen.

Technische optimalisatie seo content

Google probeert al jarenlang hun zoekmachine te optimaliseren. De grootste ontwikkeling is dat het zich steeds meer richt op kwaliteit en minder op kwantiteit. Daar waar je vroeger nog meerdere keren per maand een korte blog de wereld in moest sturen om op te vallen, heeft het nu niet zoveel nut meer om korte artikelen te plaatsen. De zoekmachine heeft door middel van slimme toepassingen ervoor gezorgd dat content wat goede, inhoudelijke informatie kan bieden voorrang krijgt. Het kan zelfs specifieke alinea’s eruit pikken om te presenteren aan hun gebruikers. 

Ook fijn om te weten: Het overgrote deel van wat Google nu gebruikt om te presenteren aan hun gebruikers is bestaande content en niet nieuwe. Dat is fijn, omdat je als bedrijf zijnde dan dus niet meer herhaaldelijk hoeft te schrijven over hetzelfde onderwerp om hierin online op te vallen. Alleen je bestaande content updaten is al voldoende om weer naar voren te komen in relevante opdrachten. En nee, dan is het veranderen van de datum van jouw blog of artikel niet voldoende. Het slimme platform is niet te misleiden. Het gaat echt om het aanpassen van de inhoud!

Een aantal aanvullende aspecten om mee rekening te houden zijn: vragen, multisearch en reviews. Omdat het platform steeds meer als vraagbaak begon te dienen, heeft het zich daar ook op proberen te richten. Door middel van ‘snippets’ kunnen mensen sneller antwoord op hun vraag krijgen. Vragen beantwoorden is een groot onderdeel geworden van de optimalisaties die het platform heeft toegepast. Daarnaast is multisearch ook breder uitgerold. Vroeger kon je je vooral richten op één specifiek platform, maar tegenwoordig is multichannel ‘the way to go’. Op meerdere kanalen je content online zetten kan enorm helpen met het verbeteren van jouw online zichtbaarheid. En multisearch maakt het voor gebruikers mogelijk om zowel afbeeldingen als tekst tegelijkertijd te zoeken. Doordat ze dit steeds verder uitbreiden kun je als bedrijf zijnde je zoekwoorden dus het beste op verschillende soorten media toepassen. 

Naast relevante informatie heeft het presenteren van betrouwbare informatie voor Google ook veel aandacht gekregen. Omdat er de laatste tijd steeds meer misinformatie de wereld in word gegooid is het voor AI toepassingen moeilijk om goede informatie te onderscheiden van slechte. Ze proberen in ieder geval een eerlijke blik te werpen op wat mensen willen weten. Geen eenzijdige beeldvorming, maar meer diversiteit in waar de informatie vandaan komt. Verschillende bronnen, zodat er verschillende visies worden gedeeld. Ook spelen de inzichten op basis van de ervaring van echte mensen een belangrijke rol. Klantreviews gaan dus een nog belangrijkere rol spelen in de resultaten van zoekopdrachten van gebruikers.

ChatGPT en andere AI toepassingen

Zoals je wellicht wel gemerkt hebt is AI gegenereerde content de laatste tijd onderdeel van gesprek. Zoekmachines werken uiteraard al langer met AI, maar de nieuwe vorm van AI helpt zoekopdrachten nog ‘natuurlijker’ over te laten komen. Met applicaties als ChatGPT worden de resultaten van de gezochte termen gepresenteerd als een gesprek, waardoor het voor de gebruiker prettiger overkomt.

Toen ChatGPT haar intrede maakte sprong Microsoft daar slim op in. Ze implementeerden een versie van ChatGPT in hun zoekmachine ‘Bing’. Een geoptimaliseerde versie, aldus Microsoft zelf:

“Bing draait op een nieuw OpenAI taalmodel dat krachtiger is dan ChatGPT en is aangepast voor zoekopdrachten. Het omvat de belangrijkste lessen en vooruitstrevende aspecten van ChatGPT en GPT-3.5 – en is bovendien nog sneller, nauwkeuriger en capabeler.”

Google kon natuurlijk niet achterblijven. Niet lang daarna introduceerde Google dan ook hun vergelijkbare applicatie ‘Bard’, gestart als een experimentele, conversatie-gerichte AI-dienst. Het heeft ongeveer dezelfde functionaliteiten als ChatGPT, maar uiteraard de voordelen die de megaspeler op het gebied van zoekopdrachten kan bieden. Wat Google over Bard weet te zeggen:

“Bard weet de brede kennis van de wereld te combineren met de kracht, intelligentie en creativiteit van onze grote taalmodellen. Het maakt gebruik van informatie van internet om relevante, hoogwaardige antwoorden te bieden.”

ChatGPT, implementaties in Bing en Bard van Google: het zijn allemaal slimme tools die antwoorden kunnen geven op de vragen van gebruikers. Dat gaat verder dan zoekopdrachten, de antwoorden zijn zo uitgebreid en ‘natuurlijk’, dat ze voor bedrijven ook gemakkelijk te gebruiken zijn als content.

Content gemaakt met behulp van AI heeft uiteraard nog wel haar beperkingen. Ondanks pogingen onjuiste informatie te filteren, zitten er helaas nog onjuistheden in de antwoorden. Het wereldwijde web is toegankelijk voor iedereen, dus iedereen kan er op zetten wat ze wil. En AI maakt gebruik van de informatie die online beschikbaar is. De kans dat het iets oppikt van een twijfelachtige website is er dus altijd. Zoals eerder benoemd proberen de zoekmachines in ieder geval een divers beeld te presenteren. Om trollen en bots te voorkomen, proberen ze daarbij – met behulp van slimme tools- ook de nadruk te leggen op informatie van echte mensen. Het zal dus zeker nog niet storm lopen met de AI gegenereerde content online.

De belangrijkste punten samengevat

Wat zijn de belangrijkste punten om rekening mee te houden als het gaat om SEO? Lokaal speelt, ook na de pandemie, nog altijd een grote rol in de zoekopdrachten van mensen. Het toepassen van local SEO is dus zeker de moeite waard. Alle kanalen en mediavormen worden meegenomen in zoekopdrachten. Het blijkt dan ook effectiever om je te richten op verschillende kanalen en je zoekwoorden toe te passen op alle gebruikte uitwerkingen. Zorg voor een multichannel focus!

De opkomst van AI toepassingen maakt het makkelijker content te produceren. Toch is de menselijke hand nog altijd nodig om de content te checken op juistheid en relevantie. Is de gepresenteerde informatie niet juist of overduidelijk automatisch gegenereerd door, dan kan dit effect hebben op je zichtbaarheid. Zowel Google als Bing weten dit te herkennen, dus pas op met het overnemen van automatisch gegenereerde teksten.

Over oprechte content gesproken: teksten van echte mensen krijgen steeds meer plek in de zoekresultaten. Het is een manier voor zoekmachines om de automatisch gegenereerde content te doorbreken. Denk dus na over hoe je reviews en feedback van klanten op een goede manier in jouw marketingstrategie kunt verwerken.

Leave a Comment