Personal branding: wat is het en wat kun je ermee?

Naast je bedrijf met branding goed neerzetten is er een nieuwe trend gaande: jezelf als merk neerzetten. Het onderhouden van een ‘personal brand’ is steeds populairder geworden. En dat gaat verder dan af en toe wat plaatsen op social media. Wat is die hype nu eigenlijk en waarom moeten we onszelf nu opeens óók als merk neerzetten? In deze blog neem ik je mee in wat personal branding is, hoe je het kunt inzetten en wat het je kan opleveren.

Blog over personal branding

Wat is personal branding?

Laten we beginnen bij het begin: want wat is het, dat personal branding? Je kent de quote van Jeff Bezos misschien wel: “Your brand is what other people say about you when you’re not in the room” . In de basis is personal branding een manier om jezelf in de markt te zetten. Je zorgt voor een bewuste presentatie van jezelf en brengt dat in lijn met wat je wilt bereiken. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe baan of nieuwe klanten, je probeert ervoor te zorgen dat mensen je op een bepaalde manier gaan zien. Heel plat gezegd breng je met personal branding veel naar buiten wat je doet in de hoop zo de juiste klanten of baan naar je toe te trekken.


Effectief jezelf profileren

De meeste mensen hebben geen idee hoe handig personal branding kan zijn, tot ze een nieuwe baan moeten zoeken. Want dan moeten ze opeens opboksen tegen mensen die wel een kickass (online) aanwezigheid hebben. En dat is in deze huidige tijd bijna niet te doen. We leven namelijk in een ontzettend concurrerende arbeidsmarkt. Het maakt dus niet uit of je goed bent in wat je doet. Zelfs de meest doorgewinterde professionals moeten op zoek naar een manier om zichzelf beter te profileren. Gelukkig kom je tegenwoordig, met alle online middelen die er zijn, al een heel eind. Maar om jezelf goed als merk neer te zetten moet je niet pas van start gaan als je nu op zoek bent naar een nieuwe baan. Dan loop je achter de feiten aan.

Bedrijven kijken verder dan je cv

Cv’s zijn overrated. Bedrijven kijken steeds minder naar een cv en steeds meer naar jou als persoon. Dat maakt personal branding tegenwoordig zo populair. Door jezelf op een bepaalde manier op de markt te zetten maak je een hoop duidelijk voor de bedrijven waar je wilt werken. Als je deelt wat je doet kunnen ze zien wat je vaardigheden zijn. Wanneer je aangeeft waar je voor staat kunnen ze een inschatting maken van welke leiderschapsstijl je hebt. Of het geeft ze simpelweg een beeld van welke doelen je nastreeft en of dat overlap heeft met de rol die ze wensen te vullen.

Maar personal branding gaat natuurlijk niet alleen om naar buiten brengen wat je expertise is. Het gaat ook om jezelf als persoon profileren. Waar sta jij voor? Wat zijn jouw passies en hoe pas je dat eventueel toe in je werkende leven? Het geeft bedrijven een beeld van wie je bent. Zo kunnen ze beter bepalen of je past binnen het team of de afdeling.

Bouwen aan je persoonlijke verhaal

Door via personal branding jezelf op een bewuste manier in de markt te zetten kun je beïnvloeden hoe mensen jou zien. Not in a creepy way. Zolang je dat op een oprechte manier doet kun je jezelf ook op de juiste manier positioneren. Ik noem het ‘oprecht’, want jezelf anders profileren dan dat je bent is hetzelfde als liegen op je cv. Wat je naar buiten brengt moet natuurlijk wel kloppen bij wat je kunt of doet.

Wil je graag gezien worden als een autoriteit in een bepaalde branche? Speel daar dan consequent op in. Dat kan door te laten zien wat jij doet binnen deze branche, of simpelweg je visie te delen over wat je ziet gebeuren binnen deze branche. Zo werk je aan het vergroten van je geloofwaardigheid en krijgen mensen sneller het vertrouwen in jou. Door actief te laten zien wat je doet werk je bovendien ook aan het opbouwen van een goede reputatie.

Natuurlijk zullen er meer zijn die een autoriteit (willen) zijn in die branche waarbinnen jij je wil profileren. Dus is het zaak om er jouw eigen sausje aan toe te voegen. Want door er jouw eigen draai aan te geven laat je zien hoe jij verschilt van al die anderen. Dit is ontzettend belangrijk, want als jij je niet kunt onderscheiden van jouw concurrentie dan kun je ‘personal branden’ tot je een ons weegt.. Maar echt opvallen ga je niet.

Dit alles is natuurlijk ook een mooie manier om je carrière vooruit te helpen. Als je opvalt om wat je doet, kun je jouw cirkel van invloed vergroten. Zo heb je binnen no-time een grotere invloed binnen jouw markt. En voor je het weet ben je een stap dichterbij het binnenhalen van die promotie, een beter betaalde baan of andere zakelijke doelen die je wellicht gesteld hebt.

Afbeelding eigendom van www.thinkred.nl

Personal branding vs influencers

Oké, zul je denken, maar ben ik dan niet een halve influencer aan het zijn met al die zakelijke (zelf)promotie? Tja, er  zijn natuurlijk overeenkomsten. Allebei willen in de basis (meer) geld verdienen door (betere) bedrijfskansen. Maar in personal branding is het grotere doel om geloofwaardigheid op te bouwen binnen je vakgebied. Het is een mix van je persoonlijkheid, vaardigheden, ervaring en waarden wat je naar buiten toe aan het brengen bent. 

Bij influencers ligt het doel meer bij het opbouwen van een community. Je wil een loyale aanhang trekken waarmee je potentiële inkomsten kunt creëren voor jouw samenwerkingspartners. Voor een influencer is hun aanhang en bereik belangrijker dan de relevantie en oprechtheid van het bericht. Dat gaat dan ook vaak ten koste van hun geloofwaardigheid. En geloofwaardigheid is iets wat je in personal branding absoluut niet moet verliezen.

Hoe bepaal je jouw ‘brand’?

Nu weet je wat het je allemaal kan opleveren, werken aan jouw personal brand. Alleen rest natuurlijk de vraag: ‘wat is mijn specifieke personal brand nu eigenlijk?’. Om dat te bepalen zul je jezelf de volgende vragen moeten beantwoorden:

  • Wat motiveert jou?
  • Welke kwaliteiten heb je?
  • Wat voor projecten vind je leuk?
  • Waar wil je om bekend staan?

Raak je enthousiast van mensen helpen of ben je misschien liever bezig met dieren? Dan weet je al een beetje waarbinnen je jezelf moet plaatsen. Zie je gelijk wat er mis is bij de interne communicatie van een team of afdeling? Dan kun je jezelf daarin kwalificeren. En sta je vooral te springen van projecten die iets te maken hebben met duurzaamheid? Of wil je meer doen met jouw passie voor planten en de natuur? Zet deze verschillende onderdelen die jou jou maakt bij elkaar. Zo kun je beter bepalen wat je naar buiten toe wilt brengen.

Jezelf profileren: via welke weg moet dat?

Hoe ziet dat ‘personal branding’ er in de praktijk uit? Het eerste wat je wellicht kunt bedenken is je online aanwezigheid. Social media, een website of andere online kanalen zoals podcasts of forums kunnen een perfect platform bieden voor het profileren van jouw persoonlijke merk. En deze platforms zijn over het algemeen vrij makkelijk (en vaak ook gratis) in te zetten. Je kunt verschillende type content plaatsen op jouw social media kanalen over je werkzaamheden. Maar wil -of mag- je niet teveel over je werkzaamheden naar buiten brengen? Dan kun je ook je visie delen over de ontwikkelingen die er spelen binnen jouw vakgebied. Mocht je meer tekst nodig hebben om jouw expertises naar buiten te brengen, dan kun je uiteraard ook een blog beginnen.

Ook buiten jouw online platform om kun je jezelf actiever profileren. Denk bijvoorbeeld aan het op je nemen van leiderschapsrollen op je werk. Iets wat je direct kan gebruiken op je cv of in gesprekken kunt benoemen bij een nieuwe baan of een recent gestart project. Je kunt een boek schrijven om zo te laten zien dat je veel kennis in huis hebt over een bepaald vakgebied en hier ook anderen mee wilt helpen. Maar je expertise delen kan ook door cursussen te geven of als gastschrijver beginnen bij online platforms die iets met jouw markt te maken hebben. Een andere optie is om een keer geen ‘nee’ te verkopen als je gevraagd wordt ergens te spreken, maar juist actief als spreker deel te nemen aan evenementen. En, misschien nog wel de mooiste optie: ga vrijwilligerswerk doen voor dat goede doel waar je sterk in geloofd!

Kortom: start vooral tijdig met het opbouwen van jouw personal brand. Bepaal wat je ermee wilt bereiken en zet het consequent in op verschillende online en offline platforms. Zo zorg je ervoor dat de juiste mensen je uiteindelijk weten te vinden. Kun je nu wel wat hulp gebruiken bij het bepalen en maken van de juiste content van jouw personal brand? Neem dan gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl

Leave a Comment