Emoties bieden een toegevoegde waarde aan bedrijven en de band met hun klant. Klanten zijn ook op zoek naar bedrijven die wat terug doen voor de samenleving. Zo’n 78% van de consumenten vind dat bedrijven meer moeten doen dan alleen geld verdienen. Bovendien geeft tweederde van de consumenten aan dat ze zouden overstappen naar een product van een concurrerend  bedrijf als deze meer purpose-driven is.

Foto door www.thinkred.nl

De vraag is alleen: hoe kun je op een betekenisvolle wijze deze band aangaan met jouw klant, zonder oncharmant over te komen? Om beter te bepalen wat zou kunnen werken voor jouw bedrijf kun je kiezen voor een kleine of grote strategie. Onderstaand wat opties van klein naar groot:

Het verschil zichtbaar maken.
Heb je een gedeelde waarde met jouw klant en kun je dit intern verwerken in de cultuur van jouw bedrijf? Maak deze gedeelde waarden dan zichtbaar. Zo kun je bijvoorbeeld een percentage aan een goed doel of initiatief doneren. Of deel met de consument hoeveel er bespaard is (denk aan CO2, plastic afval of andere milieuvervuilende aspecten) door voor jouw bedrijf of product te kiezen.

Heb je een gedeelde waarde met jouw klant en kun je dit intern verwerken in de cultuur van jouw bedrijf? Maak deze gedeelde waarden dan zichtbaar. Zo kun je bijvoorbeeld een percentage aan een goed doel of initiatief doneren. Of deel met de consument hoeveel er bespaard is (denk aan CO2, plastic afval of andere milieuvervuilende aspecten) door voor jouw bedrijf of product te kiezen

Sociale verandering.
Breng onderwerpen of problemen aan het licht door het gesprek op gang te brengen. Always bracht bijvoorbeeld een onderwerp als sekseongelijkheid ter sprake door de campagne ‘fight like a girl’.

Wees een activist.
Maak de consument deel uit van jouw missie, actie of doel. Dat kan bijvoorbeeld door je in te voor duurzaamheid, als ASN bank. Of doordat jouw bedrijf geheel is opgezet vanuit duurzaamheid, zoals het bedrijf Wasteboards, wat skateboards maakt uit afval. Maar ook ADIDAS is activist geworden door een schoenenlijn op de markt te brengen die uit oceaanplastic is gemaakt

Onderzoek geeft aan dat 7 op de 10 mensen best meer willen betalen voor een product met een geweten.

Wees dus niet bang voor verandering. Natuurlijk is het goed om te kiezen voor een richting die past bij jouw bedrijf. Hieronder daarom vier fouten die je zeker moet vermijden als je overweegt stappen te nemen in maatschappelijk ondernemen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Foto door www.thinkred.nl

01. Buiten je merk om zoeken
Vind iets dat bij jouw merk past en wijk niet teveel af van jouw brand value.

02. Niet luisteren naar jouw klanten.
Als je geen rekening houd met jouw klanten sta je gelijk 10-0 achter. Houd daarom rekening met wat jouw klanten belangrijk vinden.

03. Te groot denken.
Als ‘de wereld verbeteren’ je einddoel is kun je wellicht wat commentaar verwachten. En als je campagne voert voor iets wat je bedrijf zelf niet uitstraalt kun je zelfs als ‘misleidend’ omschreven worden. Begin daarom klein en bij jezelf.

04. Jouw eigen organisatie vergeten.
Als je missie dit jaar ‘duurzaamheid’ is, neem dit dan ook mee in elk aspect van jouw bedrijf. Motiveer je personeel zodat iedereen in het bedrijf de nieuwe missie voelt en nastreeft.

Purpose Marketing is dé trend van het moment en veel bedrijven willen daarom maatschappelijk verantwoord gaan ondernemen. Alleen is het echter niet voor iedereen weggelegd. Want als je als oliemaatschappij aan een milieubewust project begint te werken is dat wellicht wat moeilijker te verkopen. En als je alleen meedoet om het meedoen val je snel door de mand. Laat je daarom niet verleiden tot snelle toepassingen, maar onderzoek waar jouw hart ligt.

Geschreven door Ingrid van Heuven van Staereling

Leave a Comment