Hoe je algoritmes in jouw voordeel kunt laten werken
Social media: you either hate it or love it. Als ik vertel dat ik bedrijven help met hun social media strategie krijg ik vaak kritische blikken. De meeste zien de relevantie van social content niet zo in. En dat is jammer, want je kunt er best veel relevante en nuttige informatie uit halen.
Het veelvoorkomende commentaar dat ik krijg is dat ze zoveel onrelevante content zien langskomen. Begrijpelijk dat mensen dan de meerwaarde van social kanalen niet (meer) zien. Wat ik uiteindelijk ook terug krijg is dat – omdat social media zo ingeburgerd is in ons dagelijks leven – ze vaak wél op de kanalen blijven hangen. En als mensen dan toch blijven hangen, leek het mij waardevol wat tips te geven over hoe je jouw content weer relevant kunt maken.
De conclusie dat je alleen ‘onrelevante’ content te zien krijgt eigenlijk best een beetje gek. Jouw social feed is namelijk opgebouwd naar aanleiding van jouw persoonlijke interesses en de accounts die jij volgt. Dat is de magie van algoritmes. Het betekent dat jij zélf in control bent over wat jij te zien krijgt.
De algoritmes achter jouw feed
Op basis van je gedrag op social media wordt een unieke tijdlijn gevormd. Er zijn dan ook drie verschillende aspecten die hier meetellen:
- Interesses. Kijk je veel kattenfilmpjes? Dan krijg je uiteraard ook andere kattenfilmpjes als suggesties. En des te meer kattenfilmpjes je kijkt, des te vaker je deze suggesties krijgt.
- Relevantie. Nieuwe posts krijgen voorrang. Maar dat gaat dieper, want als een oude posts opeens meer reacties krijgen dan kan het zijn dat deze ook weer als relevant wordt beschouwd.
- Relatie. Mensen waarvan je eerder posts hebt geliked of reactie op hebt gegeven krijgen meer aandacht. Kennelijk vind jij die persoon (en zijn of haar posts) belangrijk, dus erkent social media deze connectie.
De content die jij langs ziet komen op jouw social kanalen heb jij merendeel in de hand.
Des te bewuster en (pro)actiever je met jouw content omgaat, des te waardevoller jouw feed. Natuurlijk kan enige vorm van ruis er altijd insluipen. Als je een keertje uit vriendelijkheid het DIY project van je tante ‘liked’.. of als je een sarcastische comment plaatst onder de gore foto van je kleine neefje na het eten van zijn toetje. 😉
Kies je content bewust
Hoe kun je dit verbeteren? Start bijvoorbeeld eens met kritisch te kijken naar wie jij volgt. Wil je meer leren over jouw vakgebied? Volg dan mensen die een aanvulling kunnen zijn op jouw huidige kennis. Ben je vooral op zoek naar inspiratie in bijvoorbeeld mode of make-up? Zoek dan naar de fashonistas van Instagram.
Maar bovenal: bedenk voordat je iets liked, comment of retweet of dit content is die je vaker zou willen zien langskomen. Probeer het eens uit! Al na enkele weken van bewust social media gebruik zul je het verschil merken.
Geschreven door Ingrid van Heuven van Staereling