Waarom persoonlijk contact de nieuwe richting van Facebook is

In een recente update heeft Facebook aangegeven dat het zich meer gaat richten op privégesprekken en privacy. Met een aangepast design en end-to-end encryptie verwachten ze dit gevoel van privacy op hun kanalen te verbeteren.

Mark Zuckerberg gaf tijdens de presentatie ook aan dat ze begrijpen niet de sterkste reputatie te hebben op het gebied van privacy. Social media heeft de laatste tijd een slechte reputatie gekregen. Het is van ‘social sharing’ naar meer exclusiviteit geschoven. We willen niet meer zomaar alles delen, maar liever een selecte groep betrekken bij ons leven. Het moet exclusiever. En voorheen was Snapchat een van de beste opties om jouw social media leven op die manier in te delen.

53% van de klanten koopt sneller iets bij bedrijven waar ze direct een bericht naartoe kunnen sturen.

De wijze waarop mensen contact met bedrijven willen zoeken is logischerwijs ook verschoven. Als bedrijf doe je er goed aan om in te spelen op dit ‘persoonlijke contact’ gevoel. Consumenten vullen liever geen onpersoonlijke formulieren in op jouw website. Bovendien kopen 53% van de klanten sneller iets bij bedrijven waar ze direct een bericht (met snel antwoord) naartoe kunnen sturen. Wanneer je dit dus goed inricht kun je er voordeel uit halen.

Hoe maak je hier gebruik van?

  1. Wees aanwezig op deze kanalen. Niet alleen dat, maar laat ook zien dat je erop actief bent. Zo ontstaat er makkelijker een constructief gesprek.
  2. Activeer chats en messaging op Facebook en Instagram. Je hoeft daar echt niet 24/7 bovenop te zitten. Op Facebook kun je zelfs in een standaard welkomstbericht aangeven wanneer ze een antwoord terug kunnen verwachten.
  3. Antwoord terug als er over je wordt gesproken op Twitter. Zo ontstaat vanzelf dialoog en beantwoord je wellicht vragen die een ander anders ook had willen stellen.

Social media is voor bedrijven de perfecte tool om direct contact met je klant te hebben. En door deze snelle vorm van schakelen kun je ze ook veel betere service verlenen.

Wil jij jouw bedrijf actiever in zetten op social media? Met een paar uur in de week kan ik je al helpen aan fijne content en meer online aanwezigheid. Interesse? Stuur een berichtje naar ingrid@thinkred.nl.

Leave a Comment