In drie stappen jouw ideale doelgroep bepalen

Als bedrijf zijnde wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen jouw product of dienst zien. Des te ruimer jouw publiek, des te meer mensen je aanspreekt.. toch? Helaas niet. Als je met losse flodders schiet, is de kans dat je raakt schiet vrij klein.

‘Huh? Maar als je jouw product of dienst bij heel veel mensen aanprijst, dan is de kans toch groter dat er iemand is die mijn product of dienst aanschaft?’ – hoor ik je denken. Helaas, zo werkt het niet. De intentie van de klant kan namelijk totaal verschillend zijn. Een pas gehuwde vrouw heeft een hele andere zoekintentie dan een man die op zakenreis wil gaan als ze ‘reis naar Parijs’ intypen. Het instapmoment is compleet anders. En als je zakenreizen aanbiedt is het natuurlijk niet relevant om jouw diensten aan te bieden aan de pasgetrouwde vrouw. Teveel van deze ‘losse flodders’ zorgen ervoor dat jouw uitingen niet de aandacht krijgen die ze verdienen.

Hoe je ervoor kunt zorgen dat je wel in beeld komt bij jouw ideale doelgroep is door deze duidelijk te specificeren. De onderstaande drie stappen helpen je hierbij.

Jouw ideale klant biedt inzicht in de dilemma’s en problemen die zij hebben.

1. Definieer de verschillende type klanten

Dat begint met te definiëren wat jouw verschillende type kopers zijn. Puzzel uit wie ‘iedereen’ specifiek is. Denk daarbij aan je huidige klanten, maar ook jouw ideale klant. En als dat bedrijven zijn: noem ze gelijk bij naam.

Je huidige (eventueel terugkerende) klanten bevatten veel waardevolle informatie over waarom ze voor jouw bedrijf kiezen en welke meerwaarde je kunt bieden voor eventuele nieuwe klanten. Je ideale klant biedt inzicht in de dilemma’s en problemen die zij hebben. Mensen en/of bedrijven zijn altijd op zoek naar een oplossing van hun probleem.

2. Leg verbanden

Door jouw huidige en ideale klanten bij elkaar te zetten kun je verbanden leggen tussen deze verschillende type klanten. Bundel ze in makkelijk te verwerken categorieën. Met het clusteren van deze klanten kun je ze namelijk makkelijker een bepaalde rol laten spelen in het aankoopproces. Het helpt je jouw doelgroepen op de juiste manier aan te spreken tijdens dit proces.

3. Zet kennis en keywords in

Als je bepaalde problemen voor jouw specifieke doelgroep kunt oplossen weet je globaal de richting van de teksten die je wilt gebruiken in jouw campagne. Een goede basis, maar nu is het zaak om data in te zetten! Met de ervaringen van je huidige klanten, de dilemma’s van jouw potentiële klanten en de categorieën die je hebt bepaald voor jouw doelgroep(en) kun je een effectieve zoekwoorden analyse te doen.

Mooie, pakkende teksten zijn natuurlijk prachtig, maar is het wat mensen daadwerkelijk online zoeken? Het gebruik van zoekwoorden helpt de online zichtbaarheid van jouw zorgvuldig ontworpen campagnes te verbeteren. Om de kans dat jouw ideale doelgroep daadwerkelijk bij jouw bedrijf terecht komt te vergroten.

Door slim in te spelen op de specifieke beweegredenen en het zoekgedrag van jouw potentiële klanten kun je ervoor zorgen dat je jouw doelgroep op een prettige manier begeleid in het aankoopproces.

Weet je niet helemaal waar je moet beginnen met het specificeren van jouw doelgroep? Of kun je wel wat hulp gebruiken in bovenstaand proces? Neem dan contact met mij op via ingrid@thinkred.nl of 06 1295 27 27.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *