Meer waardevolle content met minder campagnebudget

Afbeeldingen door www.thinkred.nl

We willen allemaal graag waardevolle content maken. Want een pakkende campagne zorgt voor een hoop exposure. Een commercial maken kost echter veel tijd en geld. En als je eenmaal een mooie video hebt staan is het nog zaak om deze op de juiste manier te verspreiden. Omdat hier vaak niet van tevoren over wordt nagedacht blijkt achteraf dat de opgenomen campagne niet op elk kanaal goed werkt.

Hoe kun je het optimale uit je campagne halen, zonder dat je hoeft te kiezen tussen kwantiteit (overal geschikt) of kwaliteit (een high-end commercial)? Dat begint uiteraard bij na te denken over wie je wilt bereiken. Als je bewust bent van jouw doelgroep kun je ook makkelijker bepalen waar je deze doelgroep het beste kunt treffen. Dat hoeft niet te betekenen dat je kanalen moet uitsluiten, maar wel dat je bepaalde kanalen op een andere manier moet benutten.

Doelgroep specifiek
Niet iedereen ervaart beelden op dezelfde manier. Een student heeft een ander budget dan een 40+er en zal de scènes ook anders interpreteren. Wil je campagne voeren met een product of dienst wat allerlei soorten consumenten kunnen afnemen? Dan is het goed hierop in te spelen. Onderzoek daarom welk type mensen jouw product of dienst willen afnemen en creëer verschillende karakters

Als je het materiaal en de mensen toch al tot de beschikking hebt, kun je er direct alles uithalen.

Bedenkt van tevoren hoe je ze wilt benaderen of overleg met het bureau hoe ze tijdens de opnames rekening kunnen houden met deze verschillende doelgroepen. Dit kan betekenen dat de opnames op een aantal verschillende locaties zullen plaatsvinden, er diverse modellen of acteurs zullen meespelen of je allerlei type producten of diensten zult moeten laten zien. Dat klinkt intens, maar het is vooral zonde als je gemiste kansen achteraf pas ziet en je niet het beste uit jouw campagne hebt kunnen halen. Het materiaal en de mensen heb je toch al tot de beschikking, dus dan kun je er maar beter direct alles uithalen.

Kanaalbewust
Bedrijven spenderen veel tijd en geld aan video opnames, maar vergeten vaak verder te denken. De scene is al gezet, maak daar gebruik van! Huur tegelijkertijd ook een fotograaf in en plan tijd voor het schieten van plaatjes voor stilstaand beeldmateriaal. Ik zie foto’s zo vaak vergeten worden wat resulteert in het gebruik van screenshots in advertentiemateriaal. Het komt de kwaliteit van je advertentie niet ten goede en had makkelijk voorkomen kunnen worden

Bij het maken van een campagne kun je er niet omheen dit ook mee te nemen op je social kanalen. Schiet daarom vierkante foto’s of video’s voor op Instagram (of hou er rekening mee tijdens opnames door links en rechts ruimte vrij te laten). Denk aan lange, verticale afbeeldingen voor in de headers van jouw kanalen. In het verleden heb ik menig foto moeten photoshoppen omdat de scene niet breed of lang genoeg was geschoten. Over lang gesproken: vergeet niet verticaal beeldmateriaal op te nemen! Ideaal voor in stories, een Instant Experience (vroeger Canvas ad) of IGTV.

Zoals met alles in het leven: goed plannen is het halve werk. Als je bewust bent van wat je wilt doen met je campagne kun je hier tijdens de opnames rekening mee houden. Dat vergt iets meer bedenktijd van tevoren, maar is het achteraf meer dan waard

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het strategisch inzetten van jouw campagne? Neem dan even contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.

Leave a Comment