Een succesvol merk opzetten: waar moet je rekening mee houden?

Een bedrijf beginnen is altijd spannend. Hoe zet je jezelf in de markt en waarin kun jij het verschil maken? Een logootje hier, wat mooie teksten op je website daar en je bent klaar om de wereld te veroveren. Toch?

Een plan om jouw merk succesvol op te zetten

Kijk verder dan de plaatjes
Met een huisstijl op zak ga je op pad om je product of dienst de wereld in te brengen. Natuurlijk helpt het ontzettend als je gelooft in jouw product of dienst. Een gepassioneerde ondernemer is de drijvende kracht achter een organisatie. Alleen.. komt wat jij -als eigenaar- overbrengt wel overeen met hoe mensen jouw bedrijf ervaren? Beeldtaal, tone-of-voice, medewerkers en gevoel: jouw merkwaarde helpt jouw bedrijf prominenter op de kaart te zetten. Een mismatch kan jouw bedrijf maken of breken. Want als jouw verhaal niet matcht met de beelden (of andersom) dan sla je al gauw de plank mis.

Hetzelfde geldt voor de mensen waar je mee werkt. Zijn dit mensen die de passen bij de visie van jouw bedrijf en dragen zij dit makkelijk uit? Practice what you preach: ik heb genoeg bedrijven zien langskomen die claimen dat ze ‘anders’ zijn, maar vervolgens wel een ontzettend eentonig team (hetzelfde blanke type in hetzelfde pak) hebben. Deze dingen zien jouw klanten ook; grote kans dat ze hierdoor afhaken.

Wees anders dan de rest
Door jouw doelgroep specifiek te maken verhoog je de kans van slagen. Concurrenten lijken wellicht het grootste gevaar voor jouw bedrijf, maar dat hóeven ze niet te zijn. Kennis van jouw concurrenten helpt je bedrijf te onderscheiden. Welke markt bevinden zij zich en wat voor klanten proberen zij aan te spreken?

Het is heel simpel: Richt een van jouw grootste concurrenten zich bijvoorbeeld op mannelijke sporters tussen de 18-25 jaar die wonen in steden? Ga dan voor mannen tussen de 35-45 in buitenwijken die graag aan hun conditie willen werken. Weet waar jouw kracht ligt. Zolang de doelgroep van jouw concurrenten niet matcht met jouw eigen, ideale doelgroep kun je makkelijker de markt veroveren.

Doelgroep sessie

Weet wat je waard bent
Praktische keuzes als prijs speelt natuurlijk ook mee. De angst om het te verliezen op prijs is groot. Ga echter niet te snel je prijzen verlagen. De kans dat je jouw ‘prijsknaller imago’ een keer moet doorbreken is groot. En het is ontzettend moeilijk dit later in het bestaan van jouw bedrijf te doen.

Hoe ben je dan wel zeker van een plekje in de markt, inclusief ruimte tot ontwikkeling? De meest succesvolle organisaties zijn niet gegroeid door hun prijs te verlagen. Ze groeien door scherper te formuleren waar ze staan in de markt en welke klant daarbij past. Het kan betekenen dat sommige klanten dus simpelweg niet bij jouw bedrijf passen en je ‘nee’ moet verkopen. En dat is best eng als je net begint, maar is het meer dan waard!

Een passende huisstijl is een mooie basis om je bedrijf te starten. Vergeet alleen niet om ook over het totale plaatje na te denken. Wat zijn jouw doelstellingen en wie is jouw doelgroep? Waarom zou deze klant überhaupt voor jou moeten kiezen? Voor een goede start pas je jouw media hierop aan en breng je bewust in beeld wat jouw doelgroep het meest aanspreekt.

Wil jij jouw doelgroep scherper in beeld hebben om te bouwen aan je merk? Dan is een doelgroep-sessie perfect voor jou! Ik help je in een middagje te bepalen waar jij je op moet richten en hoe je dat het beste kunt doen. Interesse? Neem contact met mij op via ingrid@thinkred.nl

Leave a Comment