Leads genereren: Hoe zet je website bezoekers om naar betalende klanten?

Het is super fijn om te zien dat je een ‘x’ aantal bezoekers op je website hebt. En waardevol om te weten welke pagina’s deze bezoekers het meest bezoeken. Maar hoe zet je ze nu om naar consumenten?

Even de harde waarheid: 98 procent van jouw website bezoekers zullen niet converteren. Maar er zijn manieren om dat aantal te verhogen. Om dat te doen zul je moeten beginnen met het creëren van ‘hoge kwaliteit’ bezoekers.

Specificeren en segmenteren
Stel je verkoopt hippe sneakers. Dan kun je natuurlijk mikken op jongeren in het algemeen, omdat deze wellicht jouw publiek zijn. De kans dat deze grote groep daadwerkelijk overgaat tot aankoop is klein. Je wilt dat de mensen die jouw website bezoeken de middelen (lees: geld) en wens hebben jouw product of dienst te kopen.

Kortom: je zal je doelgroep specifieker moeten maken. Want als je de meest geïnteresseerde bezoekers een specifiek gedeelte van jouw website laat zien is de kans groter dat ze van jou afnemen. Alleen sneaker verkopen is te algemeen. Dat weet Nike ook. Daarom hebben ze verschillende online kanalen voor allerlei type mensen. Van atleten tot hipsters; aan alle doelgroepen is gedacht.

Segmenteer jouw doelgroepen. Deze verschillende groepen verwachten ook dat je ze via jouw website op hun specifieke wensen en voorkeuren tegemoet komt. Houdt rekening met hun gedrag! Er zijn globaal gezien twee verschillende type conversies waarin jouw doelgroepen kunnen vallen:

1. Prospect naar lead
Een bezoeker op jouw website heeft interesse in je diensten. Hij of zij meld zich aan voor jouw nieuwsbrief of laat op een andere manier zijn of haar gegevens achter. Dat is een lead. Deze groep staan bovenaan je sales funnel. Ze  weten nog niet precies wat ze willen, dus zul je ze van meer informatie moeten voorzien.

2. Lead naar consument
Deze bezoeker heeft je al enige tijd gevolgd op social media, een artikel gelezen of is op een specifieke landingpage beland. Ze zijn geïnteresseerd, van voldoende informatie voorzien en willen overduidelijk tot aankoop overgaan. Deze doelgroep kun je via speciale acties of aanbiedingen makkelijk tot aankoop over laten gaan.

Behandel elk type bezoeker anders speel in op hun gedrag. Een voorbeeld voor type 1: Stel je hebt nog nooit op een skatebaan gestaan, maar zou graag willen leren skateboarden. Als je een beginner guide of tutorial ziet langskomen ben je geneigd om daarop te klikken. Deze doelgroep komt dus vrij ongeïnformeerd binnen en heeft andere triggers nodig.

Dat is anders dan type 2: Deze persoon heeft al vaker op de ramp gestaan, maar wil zijn of haar skateboard ervaring optimaliseren met een ander type board of wieltjes. Dan is het logisch om vanuit hetzelfde bedrijf bijvoorbeeld 20% korting aan te bieden op specifieke skate gear.

Leads zul je nooit genereren door doodleuk een website op te zetten en dan maar duimen op converterende bezoekers. Daarvoor is er echt teveel concurrentie online te vinden. Maar met de inzet van de juiste kennis over jouw doelgroep, in combinatie met handige tools (mailing lijsten, LinkedIn ads, SEA) en een slimme sales funnel kom je een heel eind.

Wil jij ook meer leads genereren via jouw website? Neem dan contact op met Ingrid via ingrid@thinkred.nl of bel naar 06 1295 27 27.

Leave a Comment