Hoe je de consument tot aankoop kunt verleiden

Jouw klant verleiden tot aankoop over te gaan

Hoe goed is de overtuigingskracht van jouw bedrijf? Je hoeft echt geen gladde praatjes op te houden om je doelgroep aan te spreken. Geloven in dat jouw dienst of product hun leven kan verbeteren is een eerste stap. De taal van de consument spreken is een tweede. Vier aspecten zijn cruciaal in het overtuigen van deze potentiële klanten:

1. Denk in oplossingen
Ik roep het al heel lang: vergeet jouw product of dienst! Mensen kopen namelijk geen producten, ze kopen oplossingen. Dat vraagt om een andere manier van denken. Verkoop daarom niet je product of dienst, maar dat waar de consument het meest enthousiast van raakt; de oplossing die het ze biedt en het leven wat ze zouden kunnen hebben als ze jouw product of dienst aanschaffen. Want dat jij een oplossing kan bieden voor hun specifieke probleem is het enige wat ze hoeven te weten om die stap tot aankoop te maken.

2. Werk aan je betrouwbaarheid
Elke consument wil gerustgesteld worden. Ze willen zeker weten dat ze een aankoop doen bij een betrouwbare bron. Want eerlijk is eerlijk: er zwemmen meer vissen in de vijver. Hoe moeten deze consumenten dan weten dat jij het beste bent van al die bedrijven? Laat de expertise van jouw bedrijf zien en toon dat je een autoriteit bent binnen het marktsegment. Alleen zo steek je boven het maaiveld uit en maak je kans op die gewilde plek op het podium.

3. Bouw aan je relatie
Jij en jouw potentiële klant hebben nooit samen geknikkerd. Ze kennen je niet en weten (nog) niet of je te vertrouwen bent. Kortom: heb je wel het beste met ze voor? Consumenten willen het gevoel hebben dat je luistert naar wat ze willen en jouw best doet ze te begrijpen. Bouw aan de relatie met jouw consument en laat zien dat je geen hebzuchtig bedrijf bent, maar de oprechte intenties hebt ze te helpen.

4. Op basis van vertrouwen
Zoals eerder benoemd wil de consument weten of jij als bedrijf betrouwbaar bent, maar weten of je product of dienst wel effectief is heeft ook een groot aandeel in hun koopgedrag. En met dit sceptische, online publiek kan het soms best moeilijk zijn dit te bewijzen. Geef jouw potentiële klanten daarom zoveel mogelijk inzicht in wat dit ondersteund. Deel data, reviews of andere harde bewijzen die helpen het vertrouwen te winnen en hun onzekerheid te overwinnen.

Marketing is, net als de wetenschap, steeds meer gebaseerd op voorspellingen naar aanleiding van gedrag. Door je als bedrijf daar bewust van te zijn kun je jouw consument verleiden om tot aankoop over te gaan. Zoek naar een weg in de taal van jouw doelgroep om het succes van jouw bedrijf te garanderen. Maar vergeet vooral niet om oprecht te blijven! Er zijn namelijk al genoeg bedrijven die met hun onoprechte marketing door de mand zijn gevallen.

Wil jij ook jouw ideale klant beter aanspreken? Dat kan door jouw marketingstrategie meer naar bovenstaande richting toe te brengen. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Neem dan gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.

Leave a Comment