Optimaliseer jouw leadgeneratie met een goede landingspagina

Afbeeldingen door www.thinkred.nl

Als ik bij bedrijven binnenkom die iets willen doen aan hun online leadgeneratie zijn er twee cruciale punten om aan te werken: jouw website en landingspagina’s. Jouw reguliere website heeft namelijk een hele andere functie dan de landingspagina’s die je gebruikt. Een website geeft een globale indruk van wie jij bent en wat je doet. Niemand kan alles wat het bedrijf doet samenvatten op één pagina. Landingspagina’s geven daarom meer gespecificeerde informatie. Maar wat is nu precies het verschil tussen jouw reguliere webpagina’s en landingspagina’s?

Een WordPress website bouwen

De eerste fase van het optimaliseren van jouw leads begint met het verbeteren van jouw website. No stress, het bouwen van een website is lang niet altijd ingewikkeld. Zo is WordPress bijvoorbeeld een vrij geschikt medium om mee te werken. Met een mooie, SEO proof template, een aantal effectieve plugins kom je al een heel eind. Als je al een website hebt moet je kritisch kijken naar hoe bezoekers binnenkomen (analytics), waarmee je ze trekt naar jouw website (zoekwoorden), welke pagina’s er allemaal zijn er en hoe de structuur hiervan is opgebouwd. Meer over het bouwen van een goed bezochte website kun je vinden in deze blog.

Het is natuurlijk altijd beter om één duidelijke propositie te hebben, maar in de praktijk blijkt dat er geen bedrijf is wat maar één ding aanbiedt voor hun klanten. Als alle afdelingen hun zegje hebben gedaan eindig je uiteindelijk met een website die alle aspecten van jouw dienstverlening kort toelicht. Het is vergelijkbaar met de samenvatting van een boek. Het is een korte, krachtige manier om snel uit te leggen wat je allemaal aanbiedt.

Je website vindbaar maken op Google

Nu begint de volgende stap: je gaat werken aan de hoofdstukken van jouw boek. Dit doe je door het specificeren van de samenvatting (a.k.a. jouw website). Je richt je op een bepaalde doelgroep. Een die geïnteresseerd zal zijn in een specifiek onderdeel van jouw dienst. Ieder die enigszins interesse heeft in dit bepaalde onderdeel trek je naar deze pagina toe.

Idealiter is deze pagina onderdeel van een funnel. Door middel van advertenties (adwords of een social media kanaal, net waar deze doelgroep zit) komen de meest ideale bezoekers binnen op deze pagina. Zo zorg je ervoor dat mensen die al geneigd waren deze dienst te willen afnemen ook daadwerkelijk bij jouw bedrijf terecht komen.

Veel organisaties verwachten dat hun reguliere website al direct de doelgroep tot aankoop doet overgaan. Begrijp wel dat niemand op basis van de samenvatting van een boek écht goed kan weten of het boek daadwerkelijk wat voor ze is. Mik je dus alleen op de deze samenvatting, dan loop je een hoop waardevolle leads mis. Het is daarom belangrijk om delen van de verschillende hoofdstukken van jouw boek subtiel vrij te geven. Zo zorg je ervoor dat meer mensen jouw boek willen kopen.

Meer weten over het segmenteren van doelgroepen om zo meer leads te genereren? Check dan deze blog over hoe je jouw website bezoekers kunt omzetten naar betalende klanten.

Overweldigd door alle elementen die op je af komen bij het optimaliseren van jouw website? Geen zorgen, ik kan je helpen! Neem even contact met mij op via ingrid@thinkred.nl en vertel waar je mee zit.

Leave a Comment