Email marketing: opvallen in een ontploffende mailbox

Hoeveel mailtjes krijg jij dagelijks binnen in jouw zakelijke mailbox? Het is soms een heel gevecht om door jouw mails te komen, zeker met al die mailings die bedrijven eruit sturen. Je kunt je voorstellen dat opvallen in de overvloed aan mails die we binnenkrijgen best een uitdaging is. Hoe kun je er dan voor zorgen dat de inschrijvers van jouw mailings jouw mails blijven openen én lezen?

Overdaad schaadt. Wil je blijven boeien, dan zul je de inschrijvers sowieso niet moeten plat spammen. Er zijn meer manieren die kunnen bijdragen aan een positief resultaat in jouw email marketing. Denk aan de timing, het onderwerp en de opmaak van jouw nieuwsbrief. Onderstaand enkele tips voor effectieve email marketing.

Een mailing versturen vergt goede timing

In marketing is het moment waarop je een bericht voorschoteld aan het publiek cruciaal in of het bericht aankomt. Ga maar na: als je een commerciële mail ontvangt op het drukst van jouw dag dan is de kans groot dat je deze wegklikt. Of nog erger: dat deze mail direct in jouw prullenbak beland. 

Wil je dit voorkomen, dan zul je onderzoek moeten doen naar het gedrag van jouw doelgroep. Er zijn aardig wat theorieën over, maar je kunt niet elke doelgroep over één kam scheren. Het beste is om te experimenteren. Ga daarom op zoek naar wat het beste werkt voor jouw doelgroep door verschillende momenten uit te proberen. Heb je het best presterende moment gevonden? Wees dan consequent en hou je aan dat moment. 

Prikkelende mailing marketing 

Een ander belangrijk aspect van jouw mail is het onderwerp. Niets zo inspiratieloos als een algemene tekst als ‘nieuwsbrief november’ of ‘nieuwtjes van bedrijf x’. Dit kleine stukje tekst kan hét verschil maken in of jouw bericht wel of niet gelezen zal worden. Benut het dan ook om er iets moois van te maken! Van prikkelende teksten, tot een to-the-point zin: er zijn allerlei manieren om je publiek de mail te doen openen.

Voeg bijvoorbeeld een prikkelende vraag toe aan jouw onderwerpregel. De lezer weet dat ze deze prikkelende vraag dan beantwoord kunnen krijgen als ze de mail openen. Het is een beetje een clickbait manier van marketing, maar het werkt wel. Zo wek je namelijk de nieuwsgierigheid op en zorg je ervoor dat ze sneller doorklikken.

Het is ook niet slecht om duidelijk te maken wat ze aan de inhoud van jouw bericht hebben. Dit doe je door in jouw onderwerpregel kort aan te geven welk onderwerp ze behandeld zullen zien als ze de mail openen. Speel bijvoorbeeld in op dilemma’s die jouw doelgroep heeft of behandel een relevante issue. Denk dan aan teksten als: ‘5 tips die je helpen jouw bedrijf te verduurzamen’ of ‘de juiste manier van social media marketing’. Zo weet de lezer direct wat ze aan jouw mail hebben.

De nieuwsbrief maken

We krijgen veel mails in onze inbox. Dat betekent dat we ook weinig tijd hebben om al die mails grondig te lezen. Hou bij het maken van jouw nieuwsbrief hier dan ook rekening mee. Ik zie veel bedrijven hun nieuwsbrief volstoppen met hele artikelen. Zo’n lap tekst gaat echt niet werken. Houd jouw mailings daarom kort en krachtig. Kom gewoon ter zake. Geef een klein stukje weer van het onderwerp wat je probeert toe te lichten en verzamel de rest in een artikel op jouw website. Als jouw lezer het onderwerp waardevol zal vinden, dan klikt deze persoon vanzelf door naar het volledige artikel. Creëer je gelijk traffic naar jouw website. Win-win.

Als laatste wil ik het hebben over consistentie. Zoals eerder benoemd is het goed om je vast te houden aan jouw meest ideale moment voor het versturen van jouw mailing. Maar het is ook goed om consistent te zijn in jouw opmaak. Door te werken met specifieke blokken in jouw ontwerp weten lezers precies waar ze de meest relevante informatie in jouw nieuwsbrief kunnen vinden. Ze scrollen toch wel door naar het blok wat zij belangrijk vinden en dan kun je ze het net zo goed zo makkelijk mogelijk maken dat te doen.

Vergeet niet: marketing is jouw doelgroep continu voeden met handige informatie. Door consequent een bericht uit te sturen blijf je sowieso top-of-mind bij jouw doelgroep. Of ze het bericht nu volledig lezen of niet.

Wil jij ook van start met het versturen van een digitale nieuwsbrief, maar heb je tijd of capaciteit niet om dit in te zetten? Neem dan gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl

Leave a Comment