De effecten van privacywetgeving op online adverteren

De steeds strengere regel- en wetgeving omtrent persoonlijke data heeft effecten op de effectiviteit van jouw advertenties. In deze blog meer over privacy, de reactie van advertentie platforms en de effecten op bedrijven die willen adverteren.

Think Red - privacy en online adverteren

Recentelijk blokkeerde Facebook Australische nieuwsplatforms vanwege een nieuw wetsvoorstel. Google kondigde aan te stoppen met het volgen van surfgedrag. Apple haar iOS-14 update maakt het apps moeilijker aan data tracking te doen. Hoe is dit zo gekomen? En zijn er, zonder relevante data, eigenlijk nog wel mogelijkheden om effectief te adverteren?

Over data, privacy en wetgeving

Eerst even wat informatie over hoe dat zit met data en adverteren. Third party data is informatie over gebruikers die verzameld zijn aan de hand van bepaalde cookies. Met behulp van deze informatie kun je als bedrijf zijnde gepersonaliseerde advertenties inzetten om jouw doelgroep beter en effectiever aan te spreken. 

Met de komst van strengere wet- en regelgeving is zijn er eisen gesteld aan het verzamelen en gebruik van deze informatie. Dit is met name ontstaan vanuit een steeds groter groeiende wens van consumenten om meer controle te krijgen over wat ze wel of niet deelden. Overheden hebben de afgelopen jaren gehoor gegeven aan die wens. Om de privacy van consumenten te beschermen is deze strengere wet- en regelgeving ingevoerd.

Cookie meldingen

In principe zijn degenen die uiteindelijk het meeste profijt halen uit deze data de advertentie platforms. Het is hun verdienmodel. Zij zijn logischerwijs ook in het bezit van de meeste gebruikersdata. Het probleem van deze privacy kwesties had vrij snel verdwenen kunnen zijn als overheden de advertentie platforms als Facebook en Google had geëist geen third party data meer te verzamelen.

Dat is helaas niet gebeurd en is die verantwoordelijk komen te liggen bij de bedrijven die zich online bevinden. Vandaar dat we nu allemaal eerst dertig pop-ups moeten wegklikken wanneer we de website van een bedrijf voor het eerst bezoeken.

Advertentie platforms nemen actie

Na jaren cookie meldingen te hebben weg geklikt begint het tij te keren. Ook grotere advertentie platforms geven in. Verschillende browsers, zoals Safari (Apple) en Firefox (Mozilla) blokkeren sinds een tijdje standaard de cookies. En nu heeft de meest gebruikte browser, Chrome (Google) aangekondigd dat ze per 2022 geen third party cookies meer toelaten.

Daarbij heeft Apple met de iOS-14 Update er ook voor gezorgd dat apps geen standaard toestemming gaan krijgen voor de data tracking van gebruikers. 

Hoe zit dat met digitaal adverteren?

Wat jij hier zelf -als consument- uiteindelijk van zal meemaken is dat je steeds vaker irrelevante advertenties in beeld krijgt die totaal niets met jou te maken hebben. Dat je bijvoorbeeld aanbiedingen van supertoffe auto’s in beeld krijgt terwijl je nooit jouw rijbewijs hebt gehaald. Gevolg: een negatieve online ervaring wat mogelijk zelfs doorsluist richting het merk achter de advertentie. Misschien wel het merk van jouw bedrijf.

Jouw bedrijf kan dus niet meer gericht adverteren naar specifieke doelgroepen. Hierdoor kan jouw advertentie over die hippe, nieuwe sneakers misschien wel vooral terechtkomen bij 50-plussers die totaal geen hippe sneakers dragen. Geldverspilling dus. 

Zo adverteer je wél effectief 

Is adverteren dan straks een verloren zaak? Natuurlijk niet. Adverteren zal voortaan echter gebaseerd moeten zijn op first party data. Dit is de data die je kunt ophalen vanuit jouw huidige klantenbestand, zoals uit jouw CRM of de BI tools die je gebruikt. Informatie die je dus zelf in handen hebt en niet perse via andere bedrijven moet ‘inkopen’. 

Voor veel marketingbureaus zal het even schakelen zijn. Zij zijn gewend een budget op te maken door random advertenties de wereld in te gooien en onderweg, gebaseerd op de data die terugkomt, te tweaken. Met de nieuwe ontwikkelingen is dit niet echter meer rendabel. Wil je tegenwoordig effectief adverteren, dan zul je je jouw potentiële klanten beter moeten leren kennen. En een manier om dat te doen is door naar jouw huidige klanten te kijken. Vooronderzoek is dus ontzettend belangrijk geworden. Want wanneer je jouw doelgroep beter kent, dan kun je jouw advertenties zo inrichten dat alleen deze specifieke doelgroep erop zal klikken. Scheelt je weer geld wanneer je een Cost Per Cllick (CPC) advertentie inzet.

Kortom: het nieuwe adverteren gaat over jouw doelgroep écht goed begrijpen. Je kunt steeds minder goede data verkrijgen vanuit de advertentieplatforms. Ga daarom aan de slag met eigen data om jouw doelgroepen beter te segmenteren en te begrijpen.  Zodra je jouw doelgroep goed begrijpt kun je jouw advertenties nog altijd effectief inzetten.

WIl je meer weten over adverteren? Of ben je op zoek naar hoe je jouw doelgroep beter kunt leren kennen? Neem dan gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.

Leave a Comment