Waarom de interactie op je social media momenteel zo laag is

Is jouw engagement op social media verminderd? No worries, je bent niet de enige! Ik neem je mee in wat er speelt, waarom dit zo is komen en hoe je ermee om kunt gaan.

Social media marketing
Afbeeldingen eigendom van www.thinkred.nl

Social media kan elke week voor verrassingen zorgen. Deze online platforms zijn continu in beweging en wat gisteren werkte heeft vandaag geen effect meer. Het concept van online marketeers die ‘vaste’ online social media cursussen aanbieden heb ik dan ook nooit begrepen. Maar dat is een ander verhaal..

Content marketing

Terug naar waarom je comments en likes wegblijven! First of all: de afgelopen tijd zijn er een hoop nieuwe features en bijpassende algoritme updates geweest op verschillende social media platforms. Om deze nieuwe content mogelijkheden succesvol te maken leggen de platforms vaak de focus op hun nieuwe, uitgerolde content types. Het algoritme stemmen ze daarop af. Maak je dus gebruik van deze spiksplinternieuwe features, dan krijgt deze content automatisch voorrang op andere ‘verouderde’ content mogelijkheden. Kortom: meedoen met de nieuwste hypes loont. 

Bedenk je echter goed of deze nieuwe feature bij jouw doelgroep past. Dat dansende clips hip zijn betekent nog niet dat je eraan mee móet doen. Want laten we eerlijk zijn, niemand zat te wachten op dansende 40-ers die je op die manier iets ‘leuks’ wilden leren.. toch? Jullie puberende kinderen in ieder geval niet. Welke features hebben we het dan over? Hieronder een aantal content opties waar je je momenteel op kunt richten:

  1. Stories

Story features nemen de overhand nu ook Twitter en LinkedIn om zijn. Stories an sich zijn natuurlijk niet nieuw, maar ze zijn wel relatief nieuw op deze specifieke platforms.

  1. Live

Live gaan is ook niet al te nieuw, maar heeft sinds de pandemie wel een boost gekregen. Denk aan live gesprekken aangaan via Clubhouse of Twitter’s Spaces. Of direct interactie aangaan via een livestream op Instagram. Bij gebrek aan beter is dit dé manier om direct contact te hebben met grote groepen. 

  1. Augmented reality

Veel bedrijven spelen in op het gebruik van augmented reality (AR) om de winkelervaring proberen te evenaren. Daarbij kunnen ook simpele gezichtsvideos, zolang ze uniek en creatief zijn, al gauw viral gaan.

Online zichtbaarheid en privacy

Daarnaast gooien de nieuwe privacy normen ook wat roet in het eten. In deze recente blog wat uitgebreide informatie hierover. Waar ik het hier over wil hebben is de privacy acties van Apple. Ongeveer een kwart van de smartphone gebruikers heeft een Iphone. Apple smartphones blokkeren sinds de nieuwe iOS update standaard app tracking. 

Tracking helpt ervoor te zorgen dat de juiste mensen de juiste sponsored content te zien krijgen. Heb je veel katten video’s gekeken? Dan krijg je meer kattenvideo’s in je suggesties. Dit niet kunnen bijhouden heeft effect op de exposure die jouw boosted social posts krijgen in de applicaties. Jouw favoriete volgers die Instagram en Facebook vooral gebruiken op hun smartphone kunnen dus mogelijk jouw content net missen.

Hoe krijg je jouw engagement terug?

Wil je graag je engagement weer verhogen? Kijk dan zeker even naar de nieuwste features die op de door jouw gebruikte platforms uitgebracht zijn. Door gebruik te maken van deze nieuwe of populaire features krijg je vanzelf meer exposure.

Wat de tracking blokkade betreft is Facebook (ook eigenaar van Instagram) het gevecht aangegaan met Apple om deze aanpassing terug te draaien. Want het is uiteraard killing voor hun verdienmodel. Of ze dat gevecht gaan winnen is nog maar de vraag. Let echter wel op: ga geen clickbait content als giveaways gebruiken. De nieuwste algoritmes straffen dit soort content namelijk af. Mijn advies zou zijn om op de korte termijn een band te vormen door direct contact met jouw trouwe volgers te zoeken. De strengere privacyregels gaan niet meer weg, het is dus goed om hier rekening mee te blijven houden. Werk dan ook voor lange termijn succes aan een community door bijvoorbeeld actief een nieuwsbrief in te zetten.

Was deze blog nuttig voor je? Geef het dan even een ‘like’. Wil je graag aan de slag met bovenstaande tips, maar weet je niet hoe? Neem dan contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.

Leave a Comment