Personalisatie: zo laat je het vóór -en niet tegen- je werken

Ingrid van Heuven over de juiste vorm van personalisatie

Hoe vaak krijg jij advertenties in beeld die totaal niets te maken hebben met wie je bent of wat je doet? Het is niet alleen onhandig, maar vaak ook irritant. Het kan er bovendien voor zorgen dat potentiële klanten jouw advertentie of bedrijf rapporteren als ‘irrelevant’ of je bedrijf zullen dempen en je ze dus nooit meer kunt bereiken. Het persoonlijk maken van je advertenties helpt dit te voorkomen.

Wat is personalisatie?

Een online marketeer kan heel veel van jou te weten komen. Zo zorgen ze ervoor dat je geen random advertenties jouw kant op gegooid krijgt . Door die kennis kan een marketeer jou producten of diensten aanbieden waar je écht wat aan heb. Kortom: door te kijken naar wat er speelt in jouw leven kunnen bedrijven hun aanbod zo persoonlijk mogelijk maken. Het personaliseren van content zorgt ervoor dat consumenten een zo positief mogelijke ervaring hebben met jouw bedrijf.

Personalisatie marketing

Als het gaat om personalisatie is er echter wel een dunne lijn tussen ‘goed inspelen op de wensen’ en ‘stalkerig overkomen’. Het verwerken van persoonlijke elementen kan voor sommige mensen als ‘freaky’ worden ervaren. Sterker nog: een studie van Gartner gaf aan dat herkenning zelfs een daling in commercieel voordeel kan opleveren. Maar de studie gaf ook aan dat hulpvaardige personalisatie juist een stijging van 16% met zich meebracht. 

Daar zit een verschil tussen en het is dan ook waardevol het verschil tussen die twee te begrijpen. Te beginnen met herkenning. Jouw klant herkennen is heel nuttig voor de customer journey. Denk bijvoorbeeld aan een ‘welkom [naam]’ bovenaan een pagina waar je eerder ingelogd bent geweest. Het is een kleine herkenning die ervoor zorgt dat mensen zich iets meer ’thuis’ voelen en het idee hebben straks niet normaal gegevens moeten invoeren die ze al eerder hebben opgegeven.

Als een website je echter gelijk een suggestie geeft voor een cadeautje ‘voor de opkomende verjaardag van je dochtertje Karina’ gaat het te specifiek worden. Hierdoor kunnen er wellicht wat rillingen over je rug glijden. Want hoe weten ze dat je een dochter hebt? Hoe komen ze aan haar geboortedatum? En sterker nog: waarom weten ze haar naam? Het is gewoon ronduit creepy!

Online personalisatie done right

Ga dus alsjeblieft niet zomaar een naam, woonplaats of aantal gezinsleden benoemen. Zorg ervoor dat je de juiste informatie verzameld, waardoor je jouw potentiële klant iets passends én op het juiste moment voor kunt schotelen. Je bent hulpvaardig als je juist op hun problemen of dilemma’s in weet te spelen. In het eerder genoemde voorbeeld kun je inspelen op het ouderschap door familie uitjes voor te schotelen of een verjaardagstaart recept te delen. Want als je weet dat die persoon eerder dergelijke producten heeft afgenomen kun je natuurlijk een suggestie doen zonder als een creep over te komen. 

Het verschil in stalkerige en oprechte personalisatie is iets om goed in de gaten te houden. Zorg ervoor dat je inspeelt op de daadwerkelijke wensen van de consument, zonder teveel details vrij te geven. Want ook als bedrijf is het goed om te beseffen: dat specifieke informatie online te vinden is betekent nog niet dat je het ook in jouw online uitingen moet gebruiken.

Wil je meer weten over inspelen op de wensen van jouw klant? Neem dan gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl.

Leave a Comment