Marketing LinkedIn: wat creator mode doet met jouw bereik

Een aantal weken geleden heb ik de ‘creator mode’ aangezet op mijn LinkedIn profiel. Dat is een nieuwe functionaliteit die content creators helpt aan meer exposure. Handig, want zo krijgt alle content waar je zo hard aan gewerkt hebt meer bereik. Omdat ik zelf veel content maak leek het mij dan ook goed om deze nieuwe functionaliteit zelf te proberen. In dit artikel vertel ik je meer over mijn ervaring met creator mode so-far en wat de voor- en nadelen zijn

Marketing LinkedIn over creator mode
Afbeeldingen eigendom van thinkred.nl

Over creator mode

Denk je nu ‘huh, wat is creator mode?’, dan heb je waarschijnlijk mijn woensdag wijsheid video hierover gemist. Geeft niet, ik leg het je even uit. Deze spiksplinternieuwe functionaliteit zorgt ervoor dat de volgorde van je LinkedIn profiel veranderd. Normaal staat het ‘info’ blok boven de ‘activiteiten’. Als je de creator mode activeert komt het blok met je activiteiten boven je uitgebreide informatie te staan. Het gaat dus meer om wat je doet en minder om wie je zegt dat je bent. Totale focus op de content die je maakt, niet de omschrijving die je jezelf hebt gegeven.

Ook verandert de weergegeven content van het ‘activiteiten’ blok. Bij reguliere profielen staan er altijd vier activiteiten uitgelicht, inclusief de reacties of likes die je hebt gegeven. Op een creator mode profiel staan zes activiteiten uitgelicht en worden er alleen originele bijdragen weergeven. De uitgelichte activiteiten zijn dus alleen posts die je zelf hebt gedaan. Als je op ‘alle activiteiten’ klikt kun je wel gewoon ook je comments en likes bekijken. Ze krijgen alleen niet meer een prominente plek op je profiel.

Hoe komen gebruikers bij jouw profiel terecht? 

Creator mode zorgt ervoor dat jouw content dus meer bereik krijgt. Heel mooi natuurlijk, dat meer mensen jouw waardevolle content krijgen te zien. Maar de kans is natuurlijk groot dat je vervolgens allemaal connectieverzoeken binnen krijgt van wildvreemden aan wie jouw content gepresenteerd is. Dat kan een leuke manier zijn om je netwerk uit te breiden, mits de connecties ook van toegevoegde waarde zijn uiteraard (kom ik later in dit artikel op terug). 

Om de hoeveelheid connectieverzoeken toch iets te beperken heeft LinkedIn een oplossing toegevoegd aan de creator mode functionaliteit: een andere call-to-action (CTA). In plaats van ‘connectie maken’ is ‘volgen’ nu de knop die mensen als eerste in beeld krijgen. Bezoekers worden vooral uitgenodigd je profiel te ‘volgen’ en de optie om direct een connectie met je aan te gaan zit wat verder verstopt. Zo zijn er meer mensen die je content kunnen zien en liken, zonder dat je perse een connectie met ze aan hoeft te gaan.

Mensen kunnen je dus gaan volgen om de content die breder verspreid wordt, maar er is nog een extra toevoeging waardoor mensen jou te zien kunnen krijgen: de onderwerpen waarover je post. Zodra je creator mode activeert krijg je de mogelijkheid om vijf onderwerpen te kiezen waar jij het vooral over hebt op jouw profiel. Deze komen in de vorm van hashtags in beeld. Ze zijn niet aanklikbaar, maar het helpt LinkedIn om jouw profiel weer te geven aan mensen die in dezelfde onderwerpen geïnteresseerd zijn.

Is het goed voor leads via linkedin?

Het grote voordeel van creator mode is natuurlijk dat jouw content verschijnt op verschillende zoek- en ontdek resultaten van andere gebruikers. Dit zorgt ervoor dat jouw content verschijnt bij mensen die geïnteresseerd zijn in de onderwerpen waarover jij post. Die van die eerder genoemde hashtags dus. En dat is waar het kan wringen, zeker als je met name op zoek bent naar leads. Want de mensen aan wie LinkedIn jouw profiel of content laat zien: zijn dat gelijkgestemden of geïnteresseerden? In mijn geval was het overgrote deel wat mij de afgelopen weken ging volgen en/of een connectieverzoek stuurde gelijkgestemden. En als ik op zoek zou zijn naar leads dan heb ik natuurlijk niets aan het toevoegen van andere marketing- of communicatie professionals.

Doet deze functionaliteit dan niets voor jouw leadgeneratie? Dat valt wel mee. Het ligt er denk aan wat je doet en welke hashtags je gebruikt. Als je daar heel bewust mee omgaat weet je allicht leads naar je profiel te trekken en niet concurrenten. Denk dan bijvoorbeeld aan dat als je wijn verkoopt, je bijvoorbeeld niet ‘wijn’ toevoegt aan je onderwerpen, maar juist ‘relatiegeschenken’. Ik denk echter wel dat, welke hashtags je ook gebruikt, de kans groot is dat je meer concurrenten trekt dan nieuwe klanten. Hou daar rekening mee.

Afbeeldingen eigendom van thinkred.nl

Meer zichtbaarheid aan een breder publiek

Wildvreemden die je een connectieverzoek sturen, concurrenten die je gaan volgen. ‘Wat is dan wél het voordeel van de creator mode?’ -zul je je afvragen. Heel simpel: je zichtbaarheid wordt in één keer een stuk hoger. Ik zag het aantal mensen wat mijn profiel bezocht stijgen en het aantal keer dat ik in zoekopdrachten werd weergegeven ook flink omhoog gaan. Natuurlijk zit daar een hoop ruis tussen, maar als deze ‘ruis’ personen jouw posts liken dan kan het maar net zo zijn dat een potentiële klant deze like ziet langskomen. En dat is dan wel weer waardevol. Kies dan ook bewust wie je wel of niet toelaat in je netwerk en kijk of zijn of haar netwerk wellicht interessant voor je is. Dan kan het een manier zijn om uiteindelijk nieuwe klanten te bereiken.

Creator mode: wel of niet doen?

Al met al is het voor een creator als ik mooi om het aantal weergaven van je content te zien stijgen. En natuurlijk kan het leuk zijn om van andere professionals te leren. Als dat iets is wat je zoekt, dan is creator mode een waardevolle feature. Het is een mooie manier om je professionele netwerk snel te vergroten.

Deel je zelf vrij weinig content en wil je het puur en alleen gebruiken als lead generator? Dan denk ik dat creator mode niet de feature is voor jou. Het gaat lang niet hetzelfde effect hebben als er geen content is voor LinkedIn om weer te geven. Ik heb namelijk niet elke week heel actief content geplaatst en dat zie je gelijk terug in de aantallen. Wil je het inzetten om leads te generen, dan zul je zeker een mix van verschillende type content meerdere malen per week moeten plaatsen om je zichtbaarheid hoog te houden.

Kortom: ben je op zoek naar een snelle manier om je netwerk te vergroten? Dan is creator mode een handige feature om in te zetten. Hou er wel rekening mee dat je een goede contentstrategie moet hebben, zodat je ook daadwerkelijk het gewenste resultaat eruit kunt halen. Het goede nieuws is dat ik je daarbij kan helpen! Neem gerust contact met mij op via ingrid@thinkred.nl, dan kunnen we samen kijken welke content we voor jou structureel kunnen maken en plaatsen.

Leave a Comment