Bepaal jouw go to market strategie en zet je marketing effectiever in

Heb je weleens nagedacht over hoe de markt is waarin jij je wil vermarkten? Voordat je jouw product of dienst actief gaat vermarkten (lees: marketing toepassen) is het namelijk goed om te weten met welke markt je te maken hebt. 

Bepaal jouw go to market strategie voor betere marketing
Afbeeldingen eigendom van www.thinkred.nl

Een product of dienst valt of staat bij hoe, wanneer en waar je het op de markt zet. Net zo goed als dat marketing een kwestie is van wie je op welk moment en met welke middelen probeert te bereiken. In deze blog deel ik waar je aan moet denken vóórdat je marketing gaat inzetten. Want niets zo vervelend als slechte marketing resultaten vanwege een totale mismatch met de markt.

Ken je markt: doe marktonderzoek!

Marktonderzoek: iedereen heeft er weleens van gehoord, maar bijna geen enkel bedrijf doet het. Terwijl het het perfecte startpunt van jouw (nieuwe) product of dienst. Bedenk binnen welke markt jouw bedrijf zich moet gaan manoeuvreren. Als je bijvoorbeeld stuiterballen op de markt wilt brengen val je logischerwijs binnen de speelgoedmarkt. Voor sommige producten of diensten is het echter wat moeilijker te definiëren, zoals bij het maken van websites. Is het onderdeel van ICT, informatica, design of toch marketing? Door scherp te hebben binnen welke markt (of marken) je valt kun je betere inschatten waar je mee te maken krijgt als het gaat om concurrentie en eventuele partnerships.

Een volgende logische stap is beseffen wat deze markt op dit moment doet. Welke ontwikkelingen maakt het momenteel door? Gaat het goed of slecht en hoe komt dat? Zo kan jouw bedrijf zich bovenal beteren wapenen tegen veranderingen die de markt meemaakt en eventueel op een slimme manier meebewegen met de ontwikkelingen. Kennis van bovenstaande punten helpt je een inschatting te maken van hoe scherp je jouw marketing straks moet inzetten.

Een marktstrategie voor jouw prospects

Kennis van de markt gaat al gauw door in kennis over jouw prospects. Want aan wie verkoop je eigenlijk? Wie is onderdeel van de markt die je middels bovenstaande vragen hebt bepaald? Vaak gaat het om nieuwe klanten, maar wellicht hebben bestaande klanten ook interesse in jouw dienst of product. Denk ook na over wie het uiteindelijk gaat gebruiken en wie het gaat kopen. Dat kunnen namelijk twee totaal verschillende types zijn. In veel gevallen trekt een manager de portemonnee en moet iemand anders er gebruik van gaan maken. Welk budget hebben jouw prospects en welke prijs past daar redelijkerwijs bij? Door je bewust te zijn van  kun je jouw marketing uitingen daar ook in onderscheiden.

Afbeeldingen eigendom van www.thinkred.nl

Probeer dus uit te vogelen voor wie je het vermarkt, wie je moet overtuigen van je af te nemen. Denk na over waarom je prospects jouw dienst of product nodig hebben en waar je ze het beste kunt bereiken. Dat kan type winkels zijn, platforms of via andere bedrijven (in de vorm van partnerships). Als je jouw prospect goed in beeld hebt kun je jouw product of dienst op een effectieve manier in de markt zetten. Bovendien helpt het je om jouw marketingstrategie makkelijker in te richten. 

Timing is everything

Waar het ook vaak misgaat is de fit in de markt. Want wat verkoop je eigenlijk en hoe verhoudt dat zich momenteel tot de markt? Het is goed om te weten waar jij momenteel staat en hoe je met de huidige situatie in de markt omgaat. Er zijn eigenlijk twee opties: 

  1. Je product is uniek en de markt is er momenteel ook helemaal klaar voor! 
  2. De markt is op dit moment niet klaar voor of is verzadigd met vergelijkbare producten.

Is de markt op dit moment redelijk verzadigd, dan is het goed om te bedenken hoe je jouw competitie kunt bijhouden. Misschien moet je wat je aanbiedt aanpassen, zodat het beter past bij de markt.

Maar als je op het juiste moment in de markt stapt is de kans groot dat je snel moet opschalen. Verwacht je een snelle groei, bedenk dan hoe je die groei kunt bijbenen. Maar ga bovenal ook na hoe je jouw concurrentie voor kunt blijven. Want als jouw product of dienst succesvol is, dan is het wachten op dat jouw concurrenten er hun eigen versie van maken. Misschien moet je jouw assortiment daarom wel gaan uitbreiden of optimaliseren. Maak idealiter gelijk een inschatting van wanneer en hoe je kunt opschalen als je product aanslaat.

Kortom: timing en kennis van je markt en prospects is belangrijk voor het op de markt brengen van jouw product of dienst. Bedenk dan ook van tevoren hoe en wanneer je het op de markt gaat brengen. Als je dit goed doet maak je het voeren van succesvolle marketing campagnes een stuk makkelijker.

Leave a Comment